انیمه چیست + محبوبیت بین مردم

تفاوت انیمه و انیمیشن, دلایل محبوبیت انیمه ها, همه چیز درباره ی انیمه

معرفی انیمه

انیمه چیست؟ هر آنچه باید قبل از تماشای انیمه بدانید

اَنیمه 1 سبک از طرح‌ریزی با دست و انیمیشن رایانه‌ای هست که خاستگاه آن ژاپن بوده‌هست و معمولاً بر مبنای مانگا ساخته می‌شود.

هدف از نگارش این محتوا دوستی شما با انیمه هست. وقتی نام انیمه به میان می ﺁید 3 حالت وجود دارد: حالت اول، مخصوص افرادی هست که تا اکنون نام انیمه به گوششان نخورده هست و یا اینکه این نام را شنیده اند اما نمی دانند که چیست. حالت دوم برای کسانی هست که می دانند انیمه چیست اما از آن خوششان نمی ﺁید و حالت سوم مخصوص افرادی هست که دلباخته آن هستند.

اما روی سخن ما در این محتوا با 2 گروه حالت اول می باشد. لذا اگر تا اکنون نام انیمه به گوشتان نخورده هست و یا خورده هست و نمی دانید که چیست می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

انیمه های معروف, انیمه, دنیای انیمه

ویژگی های انیمه

دوستی با دنیای انیمه

بدون شک همه ی ما در سن خود، لااقل 1 یا 2 انیمه را دیده ایم. فوتبالیست ها، آن شرلی، بابا لنگ دراز و … که در کودکی به آن ها کارتون می گفتیم انیمه هستند. بر این اساس همه ی ما انیمه دیده ایم و با آن آشنا هستیم تنها نام آن ها را نمی دانستیم. اما هدف از تولید این محتوا معرفی این انیمه ها نیست.

در واقع خاستگاه این برنامه، کشور ژاپن می باشد که اولین بار در سال 1917 ساخته شد. در واقع برنامه ای که سبب شد انیمیشن های ژاپنی شکل بگیرند مربوط به 1 نمایش 4 لحظه ای صامت در مورد 1 سامورایی و شمشیرش بود که خصوصی به نام جونیچی کوچی این نمایش را به تصویر کشید.

انیمه نوعی از سبک پویانمایی هست که بر اساس مانگا ساخته می شود. به همین دلیل به آن، انیمانگا هم گفته می شود. از ویژگیها و ویژگی های این سبک می توان به نقاشی های رنگارنگ، قصه های پر جنب و جوش به همراه نبردها و موضوعات تخیلی مربوط به ﺁینده اشاره نمود.

در 1 کلام می توان گفت انیمه 1 واژه ی کوتاه شده از کلمه ی انگلیسی انیمیشن به معنای پویانمایی هست. این سبک از پویا نمایی عموما به صورت سریال و در بخت های مختلف، ساخته و پخش می شوند.

افرادی که کمی با این اصطلاح آشنا هستند می گویند که این انیمیشن های ژاپنی همان کارتون هست که مخصوص بچه ها هست. اما اصلا اینگونه نیست. این سبک از پویانمایی دارای قصه های مختلف حتی برای بزرگسالان هست. به‌طور اتفاقی ساخت قصه های بزرگسالان در این سبک به گونه ای رونق دارد که آن ها را به 2 بخت مخصوص کودکان و بزرگسالان، تقسیم می کند.

بیشتر بخوانید:  چگونه کتاب بخوانیم

انیمیشن های ژاپنی که برای بزرگسالان ساخته می شود به دلیل محتوای سنگین و خشونت آمیزشان اصلا مناسب کودکان نمی باشد و حتی کودکان، آن ها را درک نمی کنند.

انیمه های معروف, انیمه, دنیای انیمه

 انیمه های مخصوص نوجوانان

معروفیت و شهرت انیمه ها

شهرت این سبک پویانمایی به گونه ای شد که در حال حاضر آن ها در صدر محصولات بصری ژاپن، قرار دارند. البته پیروزی این نوع پویانمایی تنها به کشور ژاپن محدود نشد و در حال حاضر به عنوان 1 خرده فرهنگ جذاب، در سراسر دنیا شهرت زیادی به دست آورده هست. این افزایش شهرت و استقبال به گونه ای شده هست که بسیاری از سازندگان اینگونه برنامه ها در سایر کشورها، از المان های این برنامه استفاده می کنند.

انیمه چیست؟

به طور کلی به هر انیمیشنی که به صورت کامپیوتری و دستی در ژاپن، طرح‌ریزی و ساخته شود انیمه، می گویند. البته باید این نکته را یادآوری کنیم در ژاپن، به پایان محصولات انیمیشنی چه ساخت ژاپن و چه غیر ژاپنی، انیمه می گویند. اما در سایر کشورها تنها به انیمیشن هایی که در ژاپن ساخته شده اند و محصول این کشور هستند انیمه می گویند. این انیمیشن ها علاوه بر زبان خاص خود از ویژگی ها و ویژگیها خاصی هم بهره‌مند هستند.

البته استقبال انبوه از انیمیشن های ژاپنی سبب شد که امروزه، بسیاری از کشورها، تحت تاثیر این سبک پویانمایی قرار گیرند و آثاری طرح‌ریزی کنند که هم رده ی این انیمیشن ها قرار بگیرد. یکی از این آثار هم رده، دونگهوا (Donghua) هست که انیمیشین های ساخت کشور چین می باشند.

همان طور که اشاره نمودیم انیمیشن های ژاپنی دارای سبک و سیاق خاص خود هستند و هم قصه ها و هم کاراکترهای آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند. مثلا از ویژگی های کاراکترهای این پویانمایی می توان به داشتن چشم های درشت و رفتارهای اغراق آمیز و غیر قابل باور اشاره نمود.

علاوه بر این، سبک نمایش این انیمیشن ها هم خاص هست و از مهم ترین ویژگی های آن ها می توان به قصه های تخیلی بدون حد و مرز، نوسانات زیاد، تحرک اجزای مختلف صحنه، افکت های مختلف کارتونی و رنگ های جوراجور و جذاب اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  چگونه کافی شاپ باز کنیم و موفق باشیم؟

علاوه بر این، طرح‌ریزی صورت کاراکترها و بزرگ کردن بیش از حد چشم ها در این انیمیشن ها سبب شده که این عضو صورت، بیش ترین بار شرح احساسات را نشان دهد.

 دلایل محبوبیت انیمه ها, همه چیز درباره ی انیمه, ساخت انیمه

سریال های انیمه

اختلاف انیمه و انیمیشن

به طور کلی وقتی از صنعت انیمیشن سازی و پویانمایی گفت‌وگو می کنیم دیگر فرقی نمی کند که ریشه و سبک برنامه ی ساخته شده از کجاست پایان این نوع برنامه ها زیر چتر انیمیشن قرار دارند. اما اگر بخواهیم در مورد تاثیر خاصی مثل انیمه گفت‌وگو کنیم و متوجه شویم که اختلاف آن با انیمیشن چیست باید به اختلاف های ساختاری و ویژگیها ظاهری و منحصر به شخص آن ها اشاره کنیم.

چرا که موقتا، انیمه 1 فرهنگ خاص را معرفی می کند که خاستگاه آن، ژاپن می باشد. علاوه بر زبان ژاپنی، از دیگر مشخصه های فرهنگی این پویانمایی، نوع طرح‌ریزی و ایده ی خاص و همچنین روش هایی که برای تحرک شخصیت های ﺁن استفاده می شود می باشد. پس می توان گفت که انیمه ها 1 سبک خاص هستند.

یکی از مهم ترین اختلاف های انیمه با انیمیشن ها، طرح‌ریزی آشکار کاراکترها هست که در ﺁن ها جلوه های بصری اغراق آمیز به کار رفته هست. مثلا موهای رنگارنگ، چشم های خیلی درشت و دهان و بینی خیلی ریز و حتی محو، که هر کدام از این اجزا در حالات روحی مختلف، به شکلی دیگر تبدیل می کنند و در واقع زبان بدن هستند.

مثلا سایز یا شکل انحنای خطوط آن ها تبدیل می کند و حالت های مختلفی همچون، حیا، خشونت، اوقات‌تلخی، خوشنودی و … را نشان می دهند.

اما این در حالی هست که در انیمیشن ها، حالات کاراکترها طبیعی تر و معمولی تر هست و هیچ نوع تحرک اغراق آمیزی ندارند و در طول نمایش، یکنواخت هستند.

از دیگر اختلاف های این 2 نوع پویانمایی می توان به نمادگرایی در انیمیشن های ژاپنی اشاره کرد. مثلا رنگ موهای این نمایش، اصلا تصادفی نیست. بلکه بیانگر شخصیت کاراکترها هست. به عنوان مانند، اگر کاراکتری دارای موهای مشکی هست بیانگر قدرت، رازآلودگی، افسردگی و شرارت او هست. یا رنگ سفید در این نمایش ها نشانگر اضطراب، بی گناهی و خونسردی هست. آبی نماد راستگویی، بردباری، استراحت و آرامش می باشد و سبز نشانگر خوش اقبالی، نشاط و هماهنگی هست.

همه چیز درباره ی انیمه, ساخت انیمه, انیمه های معروف

انیمه چیست

افراد ثروتمند، خارجی و معصوم با رنگ های بلوند نمایش داده می شوند و رنگ صورتی نشان زنانگی، پاکی و مهربانی هست. قرمز، نشانگر انرژی و شور و رنگ بنفش، نماد دانش و وابستگی سلطنتی می باشد.

بیشتر بخوانید:  سنگ تراورتن چیست؟ + انواع سنگ های تراورتن

از دیگر اختلاف های انیمیشن ژاپنی با انیمیشن، می توان به روش های حرکتی و تصویربرداری اشاره کرد که در انیمیشن های ژاپنی، طیف گسترده ای از رنگ ها و سایه ها وجود دارند که تحرک های خیلی کمی دارند. در واقع در بخش های مختلف صحنه، اجزا و کاراکترهای مستقر زیادی وجود دارد. لذا می توان گفت در انیمیشن های ژاپنی، توجه روی تحرک ها در مقایسه با انیمیشن ها کمتر هست و در آن ها از عدد فریم کمتری استفاده می شود. در انیمیشن ها نرم و طبیعی بودن تحرک، خیلی مهم هست.

انیمه های بلند, انیمه چیست, معرفی سبک های انیمه

انیمه های بزرگسالان

دلیل‌ها پیروزی و شهرت انیمه ها چیست؟

یکی از مهم ترین دلایلی که این نوع انیمیشن ها به سرعت در بین تماشاگر ها معروف شدند این هست که هیچ شخصیتی، صد در صد خوب و بدون اشتباه و هیچ شخصیتی، صد در صد، بد جنس و خشن نیست. برخلاف سایر انیمیشن ها و کارتون ها. در واقع این ویژگی یکی از قشنگ ترین ویژگی های انیمیشن های ژاپنی هست. حتی اگر شخصیتی در این نمایش ها بدجنس و بی رحم باشد و دلیل بد شدن کاراکتر را نشان می دهند تا تماشاگر، بی‌صبرانه قضاوت نکند. یا در برخی مواقع، شخصیت بد قصه، کارهای خوبی انجام می دهد. این نوع نمایش نشان می دهد که هیچ آدمی کاملا مصون از بدی یا خوبی نیست.

سرانجام های غیر منتظره از دیگر دلیل‌ها شهرت این انیمیشن ها هست. انیمیشن های ژاپنی برخلاف انیمیشن های هالیوودی به دنبال جذب مخاطب نیست. پس این امکان وجود دارد که در وسط قصه، شخصیت اصلی بمیرد. یا 90 درصد شخصیت های خوب در آخر قصه، بمیرند. بسیاری از انیمیشن های ژاپنی در بخت های اخر، تماشاگر را شوکه می کنند.

از دیگر دلایلی شهرت انمیه ها، به تصویر کشیدن قصه ها و اتفاقات خیالی هست که با جلوه های ویژه نمی توان آن ها را به تصویر کشید. بسیاری از اتفاقات خیالی که در انیمیشن های ژاپنی نمایش داده می شوند اگر با جلوه های ویژه ساخته شوند خیلی مصنوعی می شوند و حتی جنبه ی تخیلی بودن آن ها از بین می رود.

منبع: خوی وب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

انرژی خورشیدی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انرژی خورشیدی یکی از پاک ترین و تجدیدپذیرترین منابع انرژی در جهان است. همه چیز …