برترین روش پخت بوقلمون

راهنمای خرید بوقلمون,روش پخت بوقلمون

سعی کنید بوقلمون تازه بخرید

“طرز تهیه بوقلمون” :

پخت بوقلمون کامل و بی عیب و نقص حتی برای بزرگترین سرآشپزها هم کاری پر استرس میباشد. در این مقاله راهکارها و نکاتی برای پخت یک بوقلمون خوشمزه ارائه می گردد. امیدوارم با بکارگیری آنها در آشپزی خود پیروز باشید.

انواع غذا با بوقلمون وجود دارد از جمله بوقلمون سرخ شده، جوجه کباب بوقلمون، کوفته بوقلمون، سالاد بوقلمون مجلسی ، باقلا پلو با بوقلمون، همبرگر بوقلمون، خورشت آلو اسفناج با گوشت بوقلمون و … که هر کدام با روشهای خاصی پختن می شوند در این مقاله نکات کلی آورده شده میباشد که می تواند به آشپزی بهتر با گوشت بوقلمون به شما کمک کند.

طرز پخت گوشت بوقلمون:

پخت یک بوقلمون کامل و بی عیب و نقص حتی برای بزرگترین سرآشپزها هم کاری پر استرس میباشد. در این مقاله راهکارها و نکاتی برای پخت یک بوقلمون خوشمزه ارائه می گردد. امیدوارم با بکارگیری آنها در آشپزی خود پیروز باشید.

انتخاب بوقلمون
استفاده از مواد با کیفیت آشپزی را آسان می کند. وقتی که بوقلمون را سفارش می دهید برای هر نفر نیم کیلوگرم در نظر بگیرید. همچنین برای کسانی که خوراک بیشتری دارند می توانید دویست گرم افزایش تر در نظر بگیرید. البته اندازه یخچال و فر خود را هم در نظر بگیرید.

بوقلمون خوب کدام میباشد؟

 سعی کنید بوقلمون تازه بخرید؛ اما اگر مجبور به خرید بوقلمون غیرتازه هستید، از نوع یخ زده آن استفاده کنید. مطمئن شوید که بوقلمون، در کاسه دردار در یخچال میباشد؛

 فراموش نکنید برای بازشدن یخ هر یک کیلوگرم بوقلمون، تقریباً 10 ساعت زمانه لازم میباشد؛ پس در زمانه مناسب، پیش از آغاز به تهیه خوراکتان، بوقلمون را از یخچال خارج کنید؛

 بوقلمونی که یخ زدایی شده باشد، شایستگی نگهداری به مدت دو روز در یخچال را دارد.

چاشنی بزنیم یا نه؟
استفاده از چاشنی می تواند یکی از برتری های پخت بوقلمون باشد. توصیه من این میباشد که چاشنی و بوقلمون را جداگانه پخت نمایید سپس چاشنی را در 30 لحظه پایانی پخت داخل شکم آن افزایش نمایید.

نکاتی برای چاشنی زدن
به ازای هر نیم کیلو بوقلمون در حدود یک فنجان چاشنی می توان در نظر گرفت.
با افزایش کردن چاشنی زمانه پخت افزایش می یابد 5 تا 7 لحظه به ازای هر نیم کیلو گرم بوقلمون

هیچگاه بوقلمون را زودتر از موعد چاشنی نزنید.
اگر به بوقلمون خود آب نمک می زنید توصیه نمی شود چاشنی بزنید چون چاشنی نمک زیادی جذب می کند.

اگر چاشنی نمی زنید می توانید مقداری گیاهان تازه که خیلی ریز نشده باشد به آن افزایش نمایید. با کرفس، پیاز و هویج داخل شکم آن را پر نمایید تا طعم بهتری به بوقلمون شما بدهید.

راهنمای پخت بوقلمون, راهنمای خرید بوقلمون

هیچگاه بوقلمون را زودتر از موعد چاشنی نزنید

همه چیز درباره آب نمک زدن

نمک سود کردن، بهترین راه حل، برای مزه دار کردن بوقلمون میباشد.

نمک حل شده در آب، از راه روزنه های پوست به بافت عضلات نفوذ می کنند و هم سبب تازه و مرطوب نگهداشتن و تازگی گوشت می شوند، هم طعم گوشت را بهتر کرده و مزه مطبوعی به آن می بخشند.

بیشتر بخوانید:  خواص آبغوره و سرکه انگور

آب نمک کمک می کند بوقلمون شما نم بیشتری داشته باشد و با کمترین زحمت به آن طعم مناسب بدهید. برای خیساندن بوقلمون در آب نمک یک قابلمه بزرگ نیاز دارید که بوقلمون را داخل آن گذاشته و از آب نمک پر کنید سپس این قابلمه را در یخچال بگذارید به مدت دو ساعت بماند. بوقلمون شما باید کاملا در آب نمک غرق گردد.

می توانید بوقلمون را چندین ساعت یا حتی از شب تا صبح در آب نمک بخیسانید. این کار معمولا برای پرنده ها و بوقلمون های کوچک قابل انجام میباشد ولی برای بوقلمون های بیش از 10 کیلوگرم اینقدر قابلمه شما سنگین می شود که این کار غیر عملی به نظر می رسد. نسبت آب نمک هم به این صورت میباشد که به ازای هر 4 لیتر آب یک فنجان نمک لازم میباشد.

گردن و جگر را از داخل شکم بوقلمون خارج کنید. سپس بوقلمون را در داخل آن بخوابانید تا خوب در محلول آب نمک غرق شود. اگر می خواهید از شب تا صبح بوقلمون را در آب نمک بخوابانید باید از نصف فنجان نمک بجای یک فنجان استفاده نمایید. اگر از نمک تصفیه شده استفاده می کنید بهتر میباشد تا 30 درصد نمک بیشتری استفاده کنید چون این نمک چگالی کمتری دارد.

 می توانید به مخلوط نمک سود، سبزیجات، ادویه، عسل، شکر قهوه ای یا ملاس (شیره چغندر) افزایش کنید.

 در صورت متمایل‌شدن می توانید به جای آب، برای مزه دار کردن بوقلمون از آب سیب، سرکه سیب، سرکه برنج، انواع استاک، ماءالشعیر یا هر مایع طعم دار دیگری استفاده کنید.

 وقتی که بوقلمون را در آب نمک می خوابانید ممکن میباشد آب گوشت بوقلمون شما شورتر از ذائقه شما باشد به همین دلیل بهتر میباشد از نمک کم سدیم استفاده کنید.

نمک سودکردن بوقلمون با یخ

به دلیل ملاحظات بهداشتی و سلامت در تغذیه، این مخلوط نمکی، باید سرد باشد (حدود 4 درجه سانتیگراد). اگر برای حل کردن نمک در آب، ترجیح می دهید آب را گرم کنید، قطعاً پس از گرم کردن آب، اعتماد حاصل کنید که مایع خنک شده باشد، سپس از آن استفاده کنید.

هنگام استفاده نیز مطمئن شوید که پایان گوشت بوقلمون، در آب فرو رفته میباشد و آبِ نمکین، پایان سطح گوشت را پوشانده میباشد، سپس کاسه را قطعاً در یخچال قرار دهید تا دمای گوشت و مایع درون کاسه، همواره کمتر از 4 درجه سانتیگراد بماند.

زمانه نمک سود کردن

 بوقلمون، دست‌کم باید 10 ساعت، در کاسه نمک سود بماند، اگر بیشتر بماند، ممکن میباشد بوقلمون آب زیادی را به خود جذب کرده، بیش از حد طعم دار یا شور شود.

 توجه کنید که اگر از بوقلمون کوچکی استفاده می کنید، می توانید زمانه استراحت را کوتاه تر کرده یا حتی از مقدار نمک کمتری استفاده کنید، اما فراموش نکنید که در هر شرایطی، حتی چند لحظه نمک سود کردن، بهتر از هرگز انجام ندادن آن میباشد.

بیشتر بخوانید:  خواص دور ریختنی های میوه ها و سبزیجات

 پس از خارج کردن گوشت از کاسه نمک سود، قطعاً سطح آن را خشک کرده و نمک های اضافی را از سطح پوست پاک کنید.

 همچنین می توانید بوقلمون را در هوای یخچال خشک کنید؛ برای این غرض، کف یکی از طبقه‌ها یخچال کاغذ روغنی بیندازید و روی آن، توری فلزی قرار دهید و بوقلمون را روی توری بگذارید. هرچه آب سطح بوقلمون بیشتر تبخیر شود، پوستِ تُردتر و شکننده تر و در عاقبت، لذت بخش تری در هنگام خوردن، خواهد داشت.

 هرگز از مایع نمک سود کردن، برای بار دوم و برای مواد دیگر استفاده نکنید، زیرا با مواد خام، نجس شده و قابل استفاده نیست.

 بهترین دما برای رُست بوقلمون در فر، 175 درجه سانتیگراد میباشد؛

اگر بوقلمون را در قابلمه می پزید، شرایط تفاوت می کند. اگر بوقلمون را نمک سود کرده باشید، در طول پخت، گوشتی پرآب و نرم خواهید داشت، اما اگر بوقلمون را نمک سود نکرده اید، سعی کنید بخت سینه را رو به مایع استاک بگذارید، تا با بخاری که از استاک درون قابلمه بلند می شود، کاملاً نرم شود. در اواسط پخت، گوشت را بچرخانید تا در نهایت پوستی ترد و گوشتی نرم داشته باشد.

بهترین روش پخت بوقلمون,روش پخت بوقلمون

بوقلمون را یک ساعت قبل از پخت از یخچال خارج نمایید

نکاتی برای پخت بوقلمون
 همیشه دل و جگر بوقلمون را پیش از چاشنی زدن و کباب کردن خارج کنید.
 بوقلمون را تازه از بازار بگیرید و بپزید درصورتی که بوقلمون منجمد از بازار تهیه کردید باید آن را دو روز در یخچال بگذارید تا به طور کامل یخ آن باز شود اصلاً بوقلمون منجمد را در دمای اتاق قرار ندهید.

 بوقلمون را یک ساعت قبل از پخت از یخچال خارج نمایید.

 قبل از کبابی کردن بوقلمون با دست و دلبازی به آن کره بمالید تا هم خوشرنگ تر شود و هم طعم خوبی داشته باشد.
تنها قبل از کبابی کردن آن را چرب کنید. اگر بعدا به آن کره افزایش کنید آن حالت ترد را نخواهد داشت.

 در قابلمه یا تابه ای که در آن بوقلمون را قرار می دهید آب مرغ بریزید. در صورتی که آب مرغ در اختیار ندارید می توانید آب لیمو یا آبغوره افزایش کنید البته مراقب باشید بوقلمون شما مزه ترشی نگیرد.

 در یک ساعت اول پخت سینه بوقلمون رو به پایین باشد.

 اگر از یک دماسنج مخصوص گوشت استفاده کنید بهتر میباشد. در این صورت دمای پایان بخت ها گوشت باید به 165 درجه فارنهایت معادل 75 درجه سانتیگراد باشد.

 آب گوشت را نگه دارید تا آنرا داخل شکم بوقلمون بریزید.

 اجازه دهید بوقلمون بعد از پخت 30 لحظه ای استراحت کند. اینکار سبب می شود آب گوشت شما در پایان بخت های بوقلمون کامل تقسیم شود.

بیشتر بخوانید:  خواص آناناس

 هیچگاه هنگام آغاز به پخت بوقلمون، آن را درون استاک غوطه ور نکنید. تنها کره را به پوست آن بمالید و استاک را درون قابلمه ای گود بریزید. بوقلمون را طوری روی قابلمه بگذارید که با استاک ارتباط نداشته باشد. بدین گونه، بخاری که از استاک به بوقلمون می خورد، هم آن را طعم دار می کند، هم گوشت بوقلمون را پرآب و مرطوب نگه میدارد.

 هرگز بوقلمون سرد را در قابلمه نپزید، چرا که زمانه پخت را زیاد طولانی می کند و زمانه پخت زیاد، سبب خشک شدن گوشت آن می شود.

 همواره قبل از پخت بوقلمون، آن را به مدت یک ساعت، در دمای محیط قرار دهید تا هنگام پخت، دمای متعادلی داشته باشد.

شکم پر کردن بوقلمون

هرگز داخل بوقلمون را بیش از اندازه، از مواد پُر نکنید. پر کردن بیش از حد مواد، سبب می شود پخت بوقلمون، به عقب‌انداختن بیفتد و طول بکشد؛ زیرا هوای داغ درون فر، قدرت نفوذ به پایان اندام های بوقلمون را از دست می دهد و اعماق گوشت نمی پزد، چرا که گوشت سینه بوقلمون، به دلیل کلفتی، نیاز به گرمای زیادی دارد و اگر داخل شکم بوقلمون، بیش از اندازه پُر باشد، گرما نمی تواند به اعماق آن نفوذ کند. تنها کافی میباشد با استفاده از نمک و فلفل، سطح داخلی و خارجی بوقلمون را مزه دار کرده و اجازه دهید گرمای فر، کار خودش را انجام دهد.

راهنمای پخت بوقلمون
جدول های مختلفی در اینترنت برای زمانه پخت بوقلمون وجود دارد که بسته به اندازه آن این زمانه گوناگون میباشد. اما زمانه پخت به چندین عامل بستگی دارد که از آن جمله می توان به دمای بوقلمون زمانی که آنرا در داخل فر قرار می دهید، میزان تمرکزفکر فر، شکم پر بودن یا نبودن بوقلمون، دمای فر، ارتفاع و کلفتی سینی فر و این که چقدر در فر را باز و بست می کنید می توان اشاره کرد.

بیشتر دستور پخت های بوقلمون دمای فر بین 325 درجه فارنهایت تا 375 درجه فارنهایت (160 تا 190 درجه سانتیگراد) را توصیه می کنند. یکی از چالش های آشپزها در پخت بوقلمون پخت کامل گوشت سینه و ران به صورت همزمان میباشد چون این دو زمانه پخت یکسانی ندارند. با استفاده از یک دمای میانه به شما اعتماد می دهد که همه بخت های بوقلمون به خوبی خواهد پخت.

همچنین تا زمانیکه از گوشت بوقلمون تازه و بدون هیچ افزودنی استفاده کنید بوقلمون شما سریعتر خواهد پخت. وقتی که بوقلمون کامل بپزد پایان بخت های آن باید به 160 درجه فارنهایت معادل 70 درجه سانتیگراد برسد.

جدول زمانه پخت بوقلمون

وزن بوقلمون به کیلوگرم زمانه لازم برای کباب کردن به ساعت
 4 تا 6 2 تا 3.5
6 تا 8 3 تا 4
 8 تا 10  4 تا 5
10 تا 12  5 تا 6
12 تا 15 بیش از 6 ساعت

 

 

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …