مساجد زیبای استانبول

مسجد آبی استانبول مساجد ترکیه، زیبایی خاصی به آسمان ترکیه بخشیده اند

 ترکیه جذب های دیدنی بیشماری دارد، مساجد نیز در میان این جذب ها جایگاه ویژه ای دارند، به طوری که زیبایی خاصی به آسمان ترکیه بخشیده اند.

مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد
مسجد آبی (The Blue Mosquee) یکی از زیباترین مساجد مسلمانان در استانبول، 9 تنها یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری اسلامی، بلکه جهان به حساب می‌آید و از نمونه‌های منحصر به‌ شخص و اعجاب‌آمیز معماری دوران امپراتوری عثمانی به‌شمار می‌آید.این مسجد پس از چندین پیروزی پی‌در‌پی حکومت عثمانی ساخته شد. بیش از ۴۰ سال، مسجد تازه‌ای در شهر ساخته نشده بود، از این رو سلطان احمد اول برای رضای پروردگار و احیای وضعیت مذهبی شهر، حکم به ساخت مسجدی جدید در شهر داد.  این مسجد به‌دلیل به‌کار رفتن کاشی‌های آبی رنگ در طرح‌ریزی داخلی به نام مسجد آبی شناخته شد.سلطان احمد اول در سال ۱۶۰۹ میلادی دستور ساخت این مسجد را داد تا بالاخره 7 یا 9 سال بعد، این بنای پرابهت اتمام شود.ساختار این مسجد شبیه مکعب هست و فضای بیرونی آن را سریال‌ای از گنبدها و شبه‌گنبدها پوشانده که با 1 هارمونی زیبا چشم را به سمت انتهای گنبد اصلی هدایت می‌کنند.گرداگرد اقبال پایینی صحن مسجد با ۲۰هزار کاشی سرامیک دست‌ساز تزیین شده و بیش از ۲۰۰ پنجره نور خورشید را به درون صحن اصلی منتقل می‌کنند، گرچه برای روشن کردن فضای داخلی و نورپردازی آن، از لوسترهای بزرگی نیز استفاده می‌شود.صحن این مسجد طوری طرح‌ریزی شده که همه جمعیت نمازگزار بتوانند امام جماعت را ببینند و صدایش را بشنوند. گفته می‌شود وقتی سلطان احمد دستور داد 6 گلدسته خیلی بلند برای این مسجد طرح‌ریزی کنند، سخت با اختلاف روبه‌رو شد، چون تا آن دوران تنها مسجدالحرام (مکه مکرمه) 6 گلدسته داشت.به‌همین خاطر او دستور داد گلدسته دیگری برای مسجدالحرام ساخته شود تا به این ترتیب مسجدالحرام همچنان از دیگر مساجد دنیا برجسته باشد و او هم بتواند به خواسته‌اش جامه عمل بپوشاند.مسجد سلطان احمد درنزدیکی کاخ توپکاپی قرارگرفته؛کاخی که موقعیت اقامت بسیاری از پادشاهان عثمانی بوده وفقط چند لحظه تاساحل بسفورفاصله دارد.اگر از دریا به مسجد نگاه کنید , مناره های زیبای مسجد در بخش قدیمی استانبول در حال درخشش هستند.این مسجد با جلال با ۶ مناره ی زیبای خود از قصد درمقابل کلیسای ایاصوفیا بناشده تا نشان دهد که معماران عثمانی ومسلمان میتوانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند.

بیشتر بخوانید:  معروف ترین و بهترین پارک های تهران

مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری اسلامی جهان به حساب می‌آید

مسجد ایاصوفیه
یکی از معروف ترین و دیدنی ترین مساجد استانبول مسجد ایا صوفیه میباشد. این مسجد که پیش از این کلیسای ارتدوکس در دوران امپراتوری روم شرقی یا بیزانس بوده اکنون علاوه بر مسجد 1 موزه نیز می باشد از این رو به نام مسجد و موزه ایاصوفیه محبوبیت دارد. این نکته جالب هست بدانید که این مسجد که زمانی کلیسا بوده به مدت هزار سال بزرگ ترین کلیسا و بنای مذهبی در دنیا بوده هست.  تا اینکه کلیسای مشهور سویل در اسپانیا این عنوان را از ایاصوفیه ربود و پایانی بود بر بلامنازع بودن بزرگی این کلیسا در دنیا. بنای اولیه کلیسایی این مسجد در قرن ششم میلادی در امپراتوری بیزانس ساخته شده. در سال ۱۴۵۳ با اشغال استانبول توسط سپاه عثمانی و استقرار امپرواتوری عثمانی در این منطقه سلطان محمد دوم پادشاه عثمانی دستور تحول کاربری این کلیسا را به مسجد اعلان کرده و دستور تحول آن را صادر کرد. با این تحول کاربری این مسجد از نظر الگوی معماری مدلی شد برای سایر امکان مذهبی دیگر در امپراتوری عثمانی که بسیاری از مساجد دیگر از این سرمشق در ساخت بنای خود استفاده کردند. جالب هست بدانید که نام صوفیه از نام یکی از اساطیر یونانی به نام صوفیا هست که به معنای خدای هوشمندی و فراست هست. طول این مسجد در طولانی ترین اقبال ۸۲ متر و عرض آن ۷۳ متر هست و ارتفاع آن در بالاترین اقبال گنبد ۵۵ متر هست. این مسجد در صحنه سلطان احمد استانبول قرار دارد و با افزایش شدن بناها و مناره ها و بازسازی در سال ۱۹۳۵ به موزه تبدیل شده و درخدمت گردشگری کشور ترکیه قرار گرفته هست.

بیشتر بخوانید:  سفر به آنتالیا با تور آنتالیا

 مسجد آبی استانبول

یکی از معروف ترین و دیدنی ترین مساجد استانبول مسجد ایا صوفیه میباشد

مسجد رستم پاشا
مسجد رستم پاشا در منطقه امینونو در نزدیکی گلدن هورن، در قرن ۱۶ میلادی‌ به سبک معماری عثمانی ساخته شده هست. مسجد رستم پاشا از مرمر و گرانیت ساخته شده هست و همان بدو ورود درخواهید یافت که از چه معماری زیبا و چشمگیری بهره‌مند هست. مسجد رستم پاشا در کنار مسجد سلیمانیه، از اولین نمونه های شاهکار معماری هست که توسط معمار سنان ساخته شده هست. رستم پاشا یکی از وزیران مهم سلطان سلیمان بود که در زمان از او به نیکی یاد شده هست. بها اصلی مسجد ناشی از نقوش گلهایی مشابه میخک ، مینا ، لاله ، رز و زنبق بعنوان نمونه خیلی زیبایی از چینی کاری از نیک در قرن ۱۶ هم در دیوارهای شبستان ورودی و هم در ستونهای پافیلی داخلی هست . این چینی کاریها که جزو آثار هنری خیلی زیبا هست در بین زیباترین نمونه های زمان کلاسیک قرار دارد . این مسجد همانند 1 موزه چینی کاری می باشد. مسجد سوکولو محمد پاشا : در منطقه کادیترما واقع شده هست. این مسجد از سوی اسمه خان سلطان دختر سلطان سلیم سوم و به یادبود شوهرش صدر اعظم محمد پاشا در سال ۱۶۷۱ و توسط معمار سینان ساخته شده هست . داخل مسجد و تا دامنه گنبد با زیباترین چینی های آن تزئین یافته هست . کلاهک منبر نیز از جنس چینی هست.

مسجد آبی استانبول

مسجد رستم پاشا، در قرن ۱۶ میلادی‌ به سبک معماری عثمانی ساخته  شده هست

مسجد بایزید ۲ 
مسجد بایزید دوم از قدیمی ترین مساجد استانبول هست که در 1  سریال عظیم و قرن شانزدهمی در استانبول به چشم می‌خورد. مسجد بایزید دوم در دوران امپراتوری عثمانی کاسه مدت ۵ سال به حکم سلطان بایزید دوم ساخته شد. این مسجد از گرانیت و مرمر ساخته شد و در کنار گنبد آن 2 مناره قرار داده شده هست. در معماری مسجد بایزید دوم که 1 گنبد مرکزی، چندین نیم گنبد و 1 فضای مرکزی برای برگزاری نماز جماعت دارد، از معماری بیزانتینی کلیسا و مسجد ایاصوفیه الهام گرفته شده هست. این مسجد در صحنه بایزید، در نزدیکی بازار بزرگ استانبول (گرند بازار) و همچنین بقایای باستانی تئودوسیوس قسطنطنیه واقع شده هست.

بیشتر بخوانید:  کلیسای جامع سنت پل لندن

مسجد آبی استانبول

مسجد بایزید دوم از قدیمی ترین مساجد استانبول هست

تصاویری از مساجد استانبول

   مسجد آبی استانبول

مساجد استانبول

    مسجد آبی استانبول

تصاویری از مساجد استانبول

    مسجد آبی استانبول

  منبع: خوی وب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی کاخ بیلربیی

کاخ بیلربیی به عنوان مکان اقامتگاه برای سران دولتی در ترکیه بنا شد قصر بیلربیی …