بیوگرافی سوسن تسلیمی بازیگر قدیمی

داریوش فرهنگ سوسن تسلیمی, علت مهاجرت سوسن تسلیمی, عکسهای جدی

زندگی‌نامه سوسن تسلیمی+ تصویرها و علت طلاق

سوسن تسلیمی زاده 1328 هنر پیشه و کارگردان تئاتر و سینمای ایرانی میباشد که هم اکنون در کشور سوئد زندگی می کند. مهمترین آثاری که در آن ایفای نقش بازي كردن کرده حاوی فیلم هایی مشابه چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک و احتمالا وقتی دیگر می باشد. او اغلب در فیلم های آقای بیضایی بازی کرده میباشد. در این مقاله با زندگی‌نامه این هنرمند معروف بیشتر آشنا خواهید شد.

خلاصه ای از زندگی‌نامه سوسن تسلیمی

نام و نام خانوادگی: سوسن تسلیمی

زمان تولد: بهمن سال 1328

موقعیت تولد: رشت

پیشه: هنرمند و کارگردان تئاتر و سینما

وضعیت تاهل: مجرد

زندگی‌نامه سوسن تسلیمی

سوسن در بهمن سال 1328 در شهر رشت زاده شد. او در یک خانواده سینمایی و فرهنگ دوست رشد یافت. پدرش خسرو تسلیمی، مدیر تولید و تهیه کننده بود و مادرش منیره آخوندنیا هنرمند بوده میباشد. برادر او سیروس تسلیمی فیلمنامه نویس و تهیه کننده و هنرمند می باشد.

او کار خود را با بازیگری تئاتر در سال 1350 ابتدا کرد و سپس در همین شاخه به تحصیل پرداخت. در زمان دانشجویی با افراد سرشناس و مشهوری مشابه داریوش فرهنگ، هرمز هدایت، مهدی هاشمی، بیژن مفید و بهرام بیضایی همکاری داشته میباشد. او برای اولین بار در سال 1357 داخل سینما شد و در فیلم چریکی تارا کاری از بهرام بیضایی ایفای نقش بازي كردن کرد.

او در همان سالهای اول پرکاری خود که داخل تئاتر شد با داریوش فرهنگ آشنا شد و این دوستی منجر به ازدواج آنها شد.

 

ابتدا پرکاری سوسن تسلیمی در زمینه تئاتر

تصاویر سوسن تسلیمی , سوسن تسلیمی, عکس سوسن تسلیمی

تصویرها سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی در سال 1350 داخل گروه شغل ای تئاتر می شود و بازیگری تئاتر را در این گروه به رهبری آربی آوانسیان می آموزد. سپس داخل شاخه تئاتر در دانشگاه هنرهای زیبای تهران می شود و در سال 1352 از این شاخه دانش آموخته می شود.

ورود سوسن تسلیمی به صحنه سینما

عکس سوسن تسلیمی, عکسهای سوسن تسلیمی, عکس های سوسن تسلیمی

اولین تاثیر سینمایی سوسن تسلیمی فیلم چریکه تارا بود

سوسن تسلیمی بیشتر در آثار بهرام بیضایی هنر نمایی می کند و به عنوان هنرمند اصلی در فیلم های او آشکار می شود. اولین تاثیر سینمایی که در آن ایفای نقش بازي كردن کرد فیلم چریکه تارا بود که کارگردانی آن را بهرام بیضایی بر عهده داشت. این فیلم در سال 1357 و همزمان با حوادثی که منجر به انقلاب شد تولید می شود و به همین علت نیمه پایان می ماند و در سال 1360 پایان می شود.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی داریوش فرهنگ

چریکه تارا اولین فیلم زمان سینمای ایران بود که پیروز به شرکت در جشنواره فیلم کن فرانسه شد. سوسن تسلیمی در این فیلم در نقش بازي كردن یک زن مقتدر بازی درخشانی داشت و در جشنواره سن سباستین مورد سرنوشت قرار گرفت. با ایستاده شدن چریکه تارا سوسن تسلیمی نیز برای مردم ناشناس باقی می ماند.

او در سریال معروف سربداران به کارگردانی محمد علی نجفی بازی می کند و با بازی بی نظیرش در این سریال می درخشد و به چهره ای معروف تبدیل می شود.

او در سال 1350 در دام تئاتر روسپی بزرگوار و در سال 1352 در حلقه طلسم که از کارهای تلویزیونی ایشان بود بازی می کند.

او در سریال سربداران در نقش بازي كردن فاطمه بازی کرد و یک چهره مقتدر و پرکار از یک زن را به تصویر کشید به طوری که در زمان بازیگری ایران و جهان بی زمینه بود.

او در سال 1364 در فیلم مادیان با کارگردانی علی ژکان بازی کرد. این فیلم پیروز تحسین منتقدان را در پی داشت. او در سال بعد در فیلم طلسم ساخته داریوش فرهنگ ایفای نقش بازي كردن کرد. او در این فیلم که بر اساس نمایشنامه قلعه کولاک متن بهرام بیضایی بود در نقش بازي كردن یک زن مطیع و آرام بازی متفاوتی از خود ارائه می دهد. این فیلم در 5 شاخه در پنجمین جشنواره فیلم فجر نامزد شد و یکی از آثار مهم داریوش فرهنگ بود.

سوسن تسلیمی هنرمند اصلی فیلم های بهرام بیضایی

داریوش فرهنگ سوسن تسلیمی, علت مهاجرت سوسن تسلیمی, عکسهای جدید سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی با فیلم سربداران به محبوبیت رسید

سوسن تسلیمی از هنرمندان محبوب بهرام بیضایی بود و از همان ابتدا همکاری این دو هنرمند ، سوسن تسلیمی در پایان مراحل تولید فیلم شرکت می کرد. آنها حتی در مرحله تدوین هم باهم همکاری می کردند.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی داریوش فرهنگ

او حتی در سال 1365 ایده ساختن فیلمی را به بهرام بیضایی می دهد که متأثر از سال های جنگ بود و این ایده مورد قبول آقای بیضایی قرار می گیرد که حاصل آن تولید فیلمی به نام باشو غریبه ای کوچک می باشد.

عکسهای سوسن تسلیمی, عکس های سوسن تسلیمی, بیوگرافی سوسن تسلیمی

تصویرها نوجوانی و جوانی سوسن تسلیمی

این فیلم اگر چه به موضوع دفاع مقدس می پردازد اما به علت سلیقه مدیران فرهنگی ایستاده می شود و تا سال 1368 اکران نمی شود. در این روزگار او دیگر در ایران حضور نداشت و پیروز به تماشای این فیلم در کنار مخاطبان داخل ایران که یکی از آثار پیروز ایشان بود نشد.

زمانی که این فیلم اکران شد استقبال زیادی از جهت منتقدان را در پی داشت. به طوری که حتی منتقدان سخت گیری مشابه مسعود فراستی از این تاثیر بینهایت استقبال کرد و آن را تحسین کرد و در مورد بازی بی نقص سوسن تسلیمی سخن گفت. علاوه بر این ایشان منتقدان سینمایی زیادی در این فیلم از بازی بی نظیر تسلیمی تحسین کردند و آن را به عنوان بهترین بازی در زمان سینمای کشور عنوان کردند و آن را در گروه بهترین فیلم های زمان سینمای کشور قرار دادند.

پرکاری سوسن تسلیمی در زمینه کارگردانی

سوسن تسلیمی, علت مهاجرت سوسن تسلیمی, عکسهای جدید سوسن تسلیمی

 سوسن تسلیمی هنرمند

اولین تاثیر او در زمینه کارگردانی در فیلم پیشامد قریب الوقوع بود که در جشنواره فیلم گوتنبرگ به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش در آمد. بعد از آن او بیشتر به کارگردانی پرداخت. او همچنین کارگردانی سه فیلم سریالی برای تلویزیون سوئد را بر عهده داشته میباشد که یکی از آنها یک فیلم سه ساعته به نام “عشق، عشق، عشق” می باشد که در مورد زندگی یک مادر و دختر سوئدی میباشد و بینهایت مورد استقبال مردم قرار گرفت.

سپس یک فیلم چهار ساعته به نام بازداشتگاه را کارگردانی کرد. او علاوه بر این در زمینه تئاتر نیز چند تاثیر را کارگردانی کرد. که از جدید ترین کارهای او مدیرعامل نام دارد.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی داریوش فرهنگ

مهاجرت سوسن تسلیمی به سوئد

عکسهای جدید سوسن تسلیمی, فیلم های ساخت سوسن تسلیمی, تصاویر سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی

او در سال 66 و بعد از اینکه در فیلم احتمالا وقتی دیگر به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرد ممنوع الکار شد و برای ادامه پرکاری در این صحنه هنری چاره ای جز مهاجرت از ایران نداشت. به این ترتیب او تصمیم می گیرد از ایران مهاجرت کند و ایران یکی از هنرمندان با استعدادش را از دست داد.

او بعد از ورود به سوئد در فیلم مرز به کارگردانی رضا پارسا بازی کرد. اما بعد از این بیشتر روی بازیگری و نمایش نامه نویسی و آموزش تئاتر تمرکز می کند.

زندگی خصوصی و ازدواج سوسن تسلیمی

تصاویر سوسن تسلیمی , سوسن تسلیمی, عکس سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی در کنار همسر سابقش داریوش فرهنگ

سوسن تسلیمی در سال های اولیه پرکاری خود به عنوان هنرمند با داریوش فرهنگ در گروه تئاتر آشنا شد و این دوستی منجر به ازدواج آنها شد. آنها صاحب دختری به نام توکا شدند ولی بعد از چند سال به علت تصمیم سوسن برای مهاجرت به اروپا در سال 1366 از هم سوا شدند. خود ایشان علت جدایی را اختلاف سلیقه عنوان می کند.

سوسن تسلیمی بعد از بازی در مرگ یزد گرد برای همیشه از تئاتر ایران سوا می شود.

لیست برخی از آثار سوسن تسلیمی

سینما

چریکه تارا 1357  مرگ یزد گرد 1361
مادیان 1364 باشو غریبه ای کوچک 1365
طلسم 1365 احتمالا وقتی دیگر 1366

تلویزیون

روسپی بزرگوار 1350 حلقه طلسم 1352
سربداران 1363

تئاتر

مرگ یزدگرد 1370 زیر زمین
دایره گچی قفقازی  زنده به گور
خواهر من باغی میباشد با حصار پیر مرد مضحک
خلوت خفتگان سواری درآمد
داستانی نه تازه  عروسی خون
کالگولا انسان و حیوان و تقوا
ایولف کوچک  نامه هایی از من به خانواده ام
اضطراب و نکبت رایش سوم باغ آلبالو
شهر کوچک ما روسپی بزرگوار
وای بر مغلوب با خشم به یاد آور
 امشب از خود می سازیم چشم اندازی از پل