بیوگرافی رضا ناجی

زندگینامه رضا ناجی,رضا ناجی بازیگر,رضا ناجی عکس

زندگی‌نامه و عکس ها های رضا ناجی

رضا ناجی هنرمند پیشکوت سینما، تلویزیون و تئاتر میباشد. او اولین هنرمند ایرانی میباشد که توانست پاداش خرس نقره ای بهترین هنرمند مرد برای فیلم آواز گنجشگ ها را به کارگردانی مجید مجیدی از جشنواره برلین دریافت کند.

خلاصه ای از بیوگرافی رضا ناجی

نام اصلی: محمدرضا امیر ناجی معروف به رضا ناجی

زمان تولد: 5 دی ماه 1321

مکان تولد: تبریز

حوزه پرکاری: هنرمند سینما و تلویزیون

زندگی‌نامه رضا ناجی

محمدرضا امیر ناجی معروف به رضا ناجی هنرمند سینما تلویزیون و تئاتر زاده 5 دی ماه سال 1321 می باشد. او اصالتا اهل تبریز می باشد و در همان جا به دنیا آمده میباشد.

رضا ناجی از کودکی به تئاتر علاقه داشت و در تئاترهای خیابانی مختلفی ايفاي نقش بازی کرده بود.

او دارای گواهینامه پایه یک رانندگی و گواهینامه درجه یک مهارت فنی خودرو میباشد و ابتدا به شغل مکانیکی مشغول بود سپس به استخدام نیرو هوایی ارتش درآمد.

رضا ناجی پس از برگشت از زمان سربازی برای تحقق رویای بازیگری خود به تهران آمد و به کار مکانیکی مشغول شد و همزمان نزد استاد عباس جوانمرد دوران بازیگری را پشت سر گذاشت. سپس به درخواست یکی از دوستانش به نیروی هوایی رفت و از سال 1350 تا 1380 مسئول تئاتر آنجا بود.

ازدواج و همسر رضا ناجی

بیوگرافی رضا ناجی,فرزندان رضا ناجی,رضا ناجی و همسرش

رضا ناجی 2 دختر و یک پسر دارد

رضا ناجی چندین سال میباشد که ازدواج کرده میباشد و متاهل می باشد . او از این ازدواج نیز سه فرزند دارد، 2 دختر به نام سحر و سودابه و یک پسر به نام شهرام.

نگاهی به مدرک هنری رضا ناجی:

تصاویر رضا ناجی,فیلم های رضا ناجی,رضا ناجی در فیلم های ولتاژ

رضا ناجی بازیگری را از سال ۱۳۴۱ خورشیدی ابتدا کرد

رضا ناجی بازیگری را از سال ۱۳۴۱ خورشیدی ابتدا کرد ولی کار شغل ای خود را از سال 1342 با نمایشنامه “غلام یحیی” ابتدا کرده میباشد.

اما حضور قانونی او در سینما در سال 1368 با فیلم گل سرخ اتفاق افتاد. رضا ناجی سال ۷۴ در پروژه‌ای در تبریز به نام «عقب‌نشینی از جهنم» یک ايفاي نقش سه لحظه‌ای را ایفا کرد. سال بعدش جرقه‌ای در زندگی بازیگری او بود و از بین 2500 نفر که برای فیلم بچه های آسمان آقای مجید مجیدی تست داده بودند رضا ناجی انتخاب شد و این ابتدا شکوفایی و پیروزی این هنرمند بود.

رضا ناجی با بازی در فیلم‌های مجید مجیدی به آوازه رسید. او برای فیلم‌های «بچه‌های آسمان» و «او» از جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار گرفت و برای «باران» هم کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره نوزدهم فجر شد.

رضا ناجی,بیوگرافی رضا ناجی,تصاویر رضا ناجی در برلین

رضا ناجی اولین هنرمند دریافت کننده خرس نقره ای جشنواره برلین

رضا ناجی با دریافت پاداش خرس نقره ای بهترین هنرمند مرد جشنواره برلین ۲۰۰۸ به اوج آوازه خود رسید و به قصد پاسداشت از ایشان در شهر تبریز سینمایی به نام ناجی در سریال سینمایی ۲۹بهمن تبریز به نام ایشان ثبت گردید.

علاوه بر “آواز گنجشک‌ها” از مهمترین فیلم‌های رضا ناجی می‌توان به بچه‌های آسمان، ترنج، باران و باد در علفزارها می‌پیچد نیز اشاره کرد.

رضا ناجی همچنین در فیلم های سینمایی “ایکس لارج” و “آباچی” و “تگزاس” نیز بازی کرده میباشد و در حدود 16 فیلم سینمایی به ایفای ايفاي نقش پرداخته میباشد. رضا ناجی در تلویزیون نیز کم کار نبوده میباشد و در سریالهایی مشابه “از یاد رفته”، “دیوار به دیوار” و “موج و تخته‌سنگ” نیز بازی کرده میباشد.

بیماری رضا ناجی از زبان خودش:

سال 1383 در روده بزرگم مشکل پیدا شد و بعد از عمل عمل و برداشت ۲۳ سانت از روده‌ام، پزشکان تشخیص دادند که تندرستی پیدا کرده‌ام و به من گفتند برو زندگی‌ات را ادامه بده! اما بیماری بعد از ۱۵ سال به سراغم آمد و شهریورماه سال 98 دوباره ناراحتم کرد.

این بار به پیگیری پزشکان رفتم و برخی از آنها شکم را باز نکرده، تشخیص می‌دادند که روده‌ام را به طور کامل بردارم اما وقتی دوباره به دکتری که عمل‌ام کرده بود مراجعه کردم او گفت باید عمل شوم و شیمی‌درمانی کنم تا بیماری به طور کلی از بین برود. او افزود: ۱۲ دوران شیمی‌درمانی درنظر گرفتند که مراحل را گذراندم؛ بعد از پشت‌سر گذاشتن عمل عمل روده و پیمودن دوازده دوران شیمی‌درمانی، این بیماری سخت رو به بهبودی میباشد.

مصاحبه ای کوتاه با رضا ناجی برنده پاداش خرس نقره ای جشنواره برلین:

زندگینامه رضا ناجی,رضا ناجی بازیگر,فیلم های رضا ناجی

رضا ناجی در بیش از 16 فیلم سینمایی بازی کرده میباشد

از آقای رضا ناجی پرسیدیم کدام کارهایتان را بیشتر دوست دارید؟

همه کارهایم را بیشتر دوست دارم؛ هنرمند زحمت می‌کشد و دلباخته نباشد نمی‌تواند کاراکتری را به یادگار بگذارد و آن را ماندگار کند. به طنزهایی که در مدرک‌ام دارم نگاه می‌کنم سرشاد می‌شوم خنده به روی لبانِ مخاطب آورده‌ام. به کارهای هنری‌ام توجه می‌کنم از ارائه هنر و جوایز خارجی‌اش به وجد می‌آیم. اما مردم بیشتر فیلم “باران” و “آواز گنجشک ها” را دوست داشتند.

دوست داشتید چه نقشی را بازی کنید که تا به حال بازی نکرده‌اید؟

ايفاي نقش‌های تاریخی را خیلی دوست دارم. همیشه گفته‌ام که دوست داشتم ايفاي نقش “مولانا” را کار کنم و آرزوی قلبی‌ام بازی در این ايفاي نقش بوده که اقبال نشده میباشد. الان هم اتفاق بیفتد این ايفاي نقش را بازی می‌کنم و مایوس نمی‌شوم.

نظرتون در مورد کار در تلویزیون چیست؟ آیا از همکاری با تلویزیون راضی هستید؟

دستم را داغ کرده‌ام به تلویزیون نروم. سه سال میباشد که ارتباطم را با تلویزیون بریدن کرده‌ام، دوست دارم تنها در سینما کار کنم چون تلویزیون اذیتم کرد. در جریان “دیوار به دیوار” آخرین سریالی که برای تلویزیون بازی کردم، همگان دیدند این تهیه‌کننده چگونه بی‌تعهدی کرد و جالب میباشد هنوز هم دستمزد ما را پرداخت نکرده میباشد. چندین بار به تلویزیون مراجعه کردیم اما به جایی نرسید.

من نمی‌‌گویم تلویزیون بد میباشد یا برنامه‌هایی که پخش می‌‌کند بد میباشد اما اندیشه می‌‌کنم مسئولان تلویزیون به اندیشه پرکردن آنتن هستند و برای من که به انجام دادن بهترین کار معتقدم تلویزیون جای چندان مناسبی نیست.

نظرتون در مورد سینمای ایران چیست؟

جایگاه سینمای ایران در جهان الان زیرصفر میباشد. اندیشه می‌‌کنم پاداش‌هایی که در جشنواره‌های خارجی می‌گیریم تصادفاً میباشد. در واقع این لغزندگی سینمای ایران میباشد که یک کار خوب در جشنواره برلین پاداش می‌‌گیرد. در سینما ما گاهی یک جرقه زده می‌‌شود اما باور کنید سینمای ما را در دنیا زیاد جدی نمی‌‌گیرند.

آیا تا به حال شده از نحوه بازی در فیلمی شرمساری بکشید؟

من کاری نمی‌کنم که شرمساری بکشم. من با کارم نشان می‌‌دهم که چکاره هستم. سعی می‌‌کنم کارم را درست انجام بدهم تا تماشاگر آن را باور کند به همین خاطر واژه «نابازیگر» را در مورد خودم قبول ندارم. اصلا این واژه را باید بگوییم «غیرحرفه‌ای» من خودم با بازی در کنار هنرمندان آماتوریسم مشکلی ندارم.

رابطه چهره با سینما چیست؟برخی عنوان می‌کنند که مانکن‌های خوش‌چهره جای هنرمندان واقعی را گرفته اند نظر شما چیست؟

در سینما برخی تهیه کنندگان و کارگردانان از چهره استفاده میکنند و برخی از هنرمند استفاده می‌کنند، که این موضوع هم جایگاه خودش را دارد.

یکی چشم آبی میباشد و یکی چشم سیاه اما هنرمند را باید به خاطر قشنگ بازی کردن انتخاب کنند نه زیبا بودن. این موضوع به او لطمه می‌‌زند و خیلی زود این دسته هنرمندان محو می‌‌شوند.

هنرمند باید واقعا هنرمند باشد تاماندگار شود باید به خاطر بازی فلان هنرمند به سینما برویم نه چهره فلان هنرمند!

فیلم های رضا ناجی

 گل سرخ (۱۳۶۸)  عقب‌نشینی از جهنم (۱۳۷۵)   بچه‌های آسمان (۱۳۷۵)
 تولد یک پروانه (۱۳۷۶)  تونل ۱۸ (۱۳۸۶)  پرواز خاموش (۱۳۷۷)
 باران (۱۳۷۹)   پرنده باز کوچک (۱۳۸۰)  باران رؤیاها را نمی‌شوید (۱۳۸۲)
 او (۱۳۸۲)  بید مجنون (۱۳۸۳) باغ‌های کندلوس (۱۳۸۳)
 برای آمدنت دعا می‌کنم (۱۳۸۳)  یک قدم تا خدا (۱۳۸۵)  سرگیجه (۱۳۸۵)
(۱۳۸۶) باد در علفزار می‌پیچد  آواز گنجشک‌ها  (۱۳۸۶)   پای پیاده (۱۳۸۷)
 نیمه ی پوشیده ماه (۱۳۸۸)  یک سطر واقعیت (۱۳۹۰)  ترنج در ترنج (۱۳۹۱)
 مردی شبیه گرگ (۱۳۹۳)   نهنگ عنبر (۱۳۹۴)  سال‌های انتظار (۱۳۹۳–۱۳۹۴)

آلبوم تصاویر رضا ناجی

رضا ناجی,بیوگرافی رضا ناجی,عکس رضا ناجی و بهمن مفید

رضا ناجی در کنار مرحوم بهمن مفید

رضا ناجی بازیگر,رضا ناجی عکس,فیلم های ولتاژ

رضا ناجی در پشت صحنه فیلم “های ولتاژ”

بیوگرافی رضا ناجی, تصاویر رضا ناجی,افتتاحیه سینما ناجی

به قصد پاسداشت از رضا ناجی در شهر تبریز سینمایی به نام ناجی ثبت گردید

بیوگرافی رضا ناجی,رضا ناجی عکس,رضا ناجی و استاد مشایخی

تصاویر رضا ناجی در کنار استاد جمشید مشایخی

زندگینامه رضا ناجی,رضا ناجی عکس,رضا ناجی در نهنگ عنبر

تصاویر رضا ناجی در اکران خصوصی نهنگ عنبر