بیوگرافی مهران مدیری

 عکس های مهران مدیری, سریالهای مهران مدیری

مهران مدیری (متولدٔ ۱۸ فروردین ۱۳۴۶ در تهران) می باشد

مهران مدیری (متولدٔ ۱۸ فروردین ۱۳۴۶ در تهران) کارگردان، هنرمند، خواننده، مجری، طرح‌ریز صحنه و لباس، مجری طرح، صداپیشه و تهیه کننده ایرانی می باشد.

مهران مدیری
زادروز : ۱۸ فروردین ۱۳۴۶تهران، ایران
موقعیت زندگی : تهران
ملیت : ایران
پیشه : هنرمند، کارگردان، خواننده، تهیه کننده، طرح‌ریز صحنه و طرح‌ریز لباس
سال‌های پرکاری : ۱۳۵۳ تا کنون
سبک : کمدین
فرزندان : فرهاد و شهرزاد

مهران مدیری (متولدٔ ۱۸ فروردین ۱۳۴۶ در تهران) کارگردان، هنرمند، خواننده، مجری، طرح‌ریز صحنه و لباس، مجری طرح، صداپیشه و تهیه کننده ایرانی می باشد. از جمله سریال‌های تلویزیونی که مهران مدیری در آن‌ها کارگردان و هنرمند بوده می‌توان سریال‌های: ساعت خوش، پاورچین، نقطه‌چین، شب‌های برره، باغ مظفر، مرد هزارچهره، مرد دوهزارچهره، قهوه تلخ، ویلای من، شوخی کردم و در حاشیه را نام برد.

زندگی مهران مدیری
مهران مدیری آخرین فرزند خانواده می باشد. او سه برادر بزرگ‌تر دارد. از شانزده سالگی با تئاتر آشنا شد. در سال ۱۳۶۸ داخل رادیو شد و در قصه شب به مدت شش سال به گویندگی پرداخت. مهران مدیری در سال ۱۳۷۲، به همراه داریوش کاردان اولین برنامه طنز خود را برای نوروز ساخت. تا سال ۱۳۷۲ با نمایش‌های زیادی چون: شوخی، تلگراف، آرسنال، پانسیون، سیمرغ، هملت، کیسه بوکس و… روی صحنه رفت. همچنین در این زمان به عنوان هنرمند در نمایش‌های رادیویی قصه‌های شب نیز حضور داشت. ابتدا آوازه مهران مدیری از سال ۱۳۷۲ بود که در سریالٔ طنز نوروز ۷۲ بازی کرد. پس از آن مدیری در چندین سریالٔ طنز دیگر که توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد به عنوان هنرمند و کارگردان حضور داشت.

 عکس های مهران مدیری, سریالهای مهران مدیری

مهران مدیری کارگردان، هنرمند، خواننده و تهیه کننده ایرانی می باشد

ابتدا بازی و کارگردانی سریال‌های طنز مهران مدیری
پرواز ۵۷
پرواز ۵۷ سریال طنز تلویزیونی بود که در دهه فجر سال ۱۳۷۲ از شبکه یک پخش شد. این اولین کار کارگردانی مهران مدیری در یک سریال طنز تلویزیونی بود.

پرواز ۵۷ را می‌توان دومین نقطهٔ عطف سریال‌های طنز تلویزیونی پس از پیروزی انقلاب دانست. بازیگرانی مشابه نصرالله رادش با بازی در این سریال داخل میدان تلویزیون و طنز ایران شدند.

ساعت خوش
پس از ساخت و پخش سریال پرواز ۵۷، مهران مدیری ساخت سریالی دیگر را به نام ساعت خوش، با بازیگرانی نه چندان مطرح ابتدا کرد که در سال‌های ۱۳۷۲ و ۷۳ به صورت هفته‌ای یکبار از شبکه دو پخش می‌شد. این سریال حاوی قطعات طنز کوتاه بود و نکته خاص آن گوناگون بودن آن با نوع طنزی بود که در آن زمانه در صدا و سیما رایج بود و خیلی تکراری و یکنواخت شده بود. نوع نگاه مهران مدیری به طنز سبب مشکلاتی با برخی روزنامه‌های محافظه‌کار مشابه کیهان شد . به هر رویه این سریال آغازگر جنبش جدید و معرفی هنرمندان جدیدی در میدان طنز شد.

تبدیل شدن هنرمندان جوان ساعت خوش به ستاره‌های تلویزیون، چندان در آن برهه زمانی خوشایند مدیران تلویزیون نبود. ساعت خوش در اوج، یکمرتبه به سرانجام رسید. این تصمیم تصادفاً برای خود هنرمندان هم عجیب بود.

رفتن از تلویزیون و ورود به شبکه نمایش خانگی
پس از پخش سریال مرد دوهزارچهره در سال ۱۳۸۸، تصمیم مهران مدیری بر ساخت و پخش سریال جدیدی به نام قهوه تلخ برای صدا و سیما بود اما به دلیل‌ها نامعلوم با توافق مسئولان صدا و سیما همراه نشد، از دلیل‌ها عدم توافق به مسائل مالی، محتوا و قصه سریال اشاره شده می باشد.  پایان در شهریور ۱۳۸۹ این سریال در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. این سریال به پیروز‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی تبدیل شد و به عنوان پرفروش‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی لقب گرفت.

بمب خنده
در نیمه دی ماه ۱۳۸۹ فیلمی از مهران مدیری در حال ادا برنامه‌های ماهواره‌ای در فضای وب، و همچنین به‌صورت لوح فشرده منتشر شد که به سرعت به یکی از پربازدیدترین لینک‌ها در محیط وب پارسی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد، اما کسی نمی‌دانست متعلق به کدامیک از آثار مدیری می باشد.

ویلای من
در سال ۱۳۹۱ مهران مدیری ساخت سریال‌ای جدید را برای پخش در شبکه نمایش خانگی با نام ویلای من آغاز کرد. تیم هنرمندان و سازندگان این سریال اشتراک زیادی با قهوه تلخ داشت. تولید این سریال با سرمایه‌گذاری مؤسسه فرهنگی «گلرنگ رسانه» از ۲۰ آبان ماه در منطقه ازگل کلید خورد. ویلای من از راه شبکه نمایش خانگی پخش شد و به برخی از خریداران نسخهٔ اصلی این سریال، به قید قرعه جوایزی، از جمله سه ویلا در شمال ایران، اهدا شد. این سریال در جذب مخاطبان نتوانست به توفیق قهوه تلخ دست پیدا کند.

ممنوع تصویر شدن مهران مدیری
پس از پخش تیزرهای انیمیشن تهران ۱۵۰۰ درسال ۱۳۹۲ با وجود آن که مهران مدیری در نقش داشتن یک بازی کرده بود، معلوم شد که هیچ اشاره‌ای به او نشده می باشد. تهیه کننده این سریال در واکنش به این موضوع عنوان کرد، به دستور بازرگانی صدا و سیما، نشان دادن تصویر مهران مدیری و حتی پخش صدای او و اشاره به نامش ممنوع می باشد.

زندگینامه مهران مدیری، تصاویر مهران مدیریمهران مدیری آخرین فرزند خانواده می باشد

شوخی کردم… !

در دی ماه سال ۱۳۹۲ مهران مدیری ساخت سریال جدیدش را با نام شوخی کردم…! ابتدا کرد. این سریال برخلاف سریال‌های قبلی از قصه آیتمی سرچشمه می‌گرفت و هر اقبال موضوع خاصی داشت و به یکی از معضلات اجتماع چنگ می‌زد.  این سریال با طیف وسیعی از هنرمندان طنز همراه بود(۶۷ هنرمند). در حالی مهران مدیری در این سریال مجری گری کرد که از آخرین تجربه او در این زمینه در سریال طنز ۸۰، دوازده سال قبل بود. مهران مدیری در سال ۱۳۸۷ در برنامه مثلث شیشه‌ای زمانی که مجری برنامه، رضا رشیدپور، از او پرسید که دوست دارد چه کاری بسازد که تا اکنون نساخته در پاسخ گفت دوست دارم در آینده کاری بسازم که هم طنز باشد و هم معضلات اجتماع را توضیح کند اکنون به نظر می‌رسد شوخی کردم همان کاری باشد که مدیری در سال ۸۷ حرفش را می‌زد.

برگشت به تلویزیون
در آخرین لحظات سال ۹۲ در شبکه ۳سیما در برنامه ۳ ستاره که مهران مدیری نامزد دریافت بهترین هنرمند نقش داشتن اول مرد در سریال‌های برره و مرد هزار چهره شده بود در این برنامه حاضر شد و بعد از ۶ سال دوری از تلویزیون دوباره به جعبه جادویی برگشت و دو پاداش دریافت کرد. مهران مدیری در این برنامه گفت در اوایل سال ۹۳ به تلویزیون برمی‌گردد به سه دلیل:

* من فرزند تلویزیون هستم و عمدهٔ زندگیم و همچنین مهمترین آثارم رو در تلویزیون انجام دادم و هیچوقت نمیشه از تلویزیون رفت و برنگشت.

* شبکه نمایش خانگی قابل مقایسه با تلویزیون نیست برای اینکه من یک مخاطب ۷۰ میلیونی رو عوض کردم با یک مخاطب ۳ میلیونی که این منو بلا داده تو این سال‌ها.

* برای این که حس می‌کنم مردم به تندی نیاز دارن به حال خوب، خنده، و به لحظات شاد و این تنها کاریه که از دست من بر می‌آد و اندیشه می‌کنم وقتشه برگردم و این وظیفه رو انجام بدم.

در حاشیه
سریال تلویزیونی در حاشیه با نام سابق «اتاق عمل» ساخت آن به کارگردانی و بازیگری، طرح‌ریزی صحنه و لباس مهران مدیری از مهر ۱۳۹۳ ابتدا شد. از ابتدا با حاشیه‌هایی (اعراض گسترده از سوی نهادهای پشتیبان پزشکان) در ساخت همراه بود و مدتی هم ضبط و تصویربرداری آن ایستاده شد که بدنبال این حاشیه‌ها با تغییراتی در جمله فیلمنامه از شش فروردین ۹۴ آغاز شد.  این سریال تلویزیونی چهارمین سریال مهران مدیری در دههٔ ۱۳۹۰ و اولین سریال او پس از برگشت به تلویزیون می باشد.

عطسه
سال ۱۳۹۴ مهران مدیری اخبار از سریالی با نام «عطسه» داد. گفته می‌شد سریال «عطسه» حاوی آیتم‌های مختلف طنز می‌باشد که دارای موضوعات اجتماعی می باشد و دارای ۱۰ اقبال می‌باشد که قرار بود در هر بازهٔ زمانیِ مشخص (۲ هفته یکبار) از هفتهٔ اول تیرماه، یک اقبال از آن داخل شبکه نمایش خانگی شود.

دورهمی
سریال دورهمی با نام اولیه زعفرون در نوروز ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد. این سریال به سرعت توانست مخاطبان را به خود جذب کند تا جایی که بسیاری از کارشناسان پیش بینی کردند به زودی جای خندوانه رامبد جوان را خواهد گرفت.

زندگینامه مهران مدیری، تصاویر مهران مدیریمهران مدیری از شانزده سالگی با تئاتر آشنا شد

فیلم شناسی مهران مدیری

 

   تئاتر

نام سمت کارگردان سال
خرگوش هنرمند حمید عالمی ۱۳۵۳
شوخی هنرمند صدرا رسولی ۱۳۵۶
تلگراف هنرمند مهدی شریفی ۱۳۵۸
پلنگ نادان هنرمند بهروز سلیمی ۱۳۶۲
یک طنز و یک اندوه آوا هنرمند بهروز سلیمی ۱۳۶۴
ساعت عمو اسکندر آهنگساز حسن شکلاتی ۱۳۶۶
آرسنال هنرمند محسن حاجی یوسفی ۱۳۶۷
پانسیون هنرمند محسن حاجی یوسفی ۱۳۶۸
سیمرغ هنرمند دکتر قطب الدین صادقی ۱۳۷۰
هملت هنرمند دکتر قطب الدین صادقی ۱۳۶۹
کیسه بوکس هنرمند مؤذنی ۱۳۷۱

 

تلویزیون 

نام سمت کارگردان سال نقش داشتن
سریال مشت‌های کوچک هنرمند اسماعیل نوری ۱۳۷۱
سریال داستان‌ها هنرمند مجتبی یاسینی ۱۳۷۱
سریال پندها و اندرزها هنرمند مجتبی یاسینی ۱۳۷۱
سریال نوروز ۷۲ هنرمند داریوش کاردان ۱۳۷۲
سریال باغ گیلاس هنرمند مجید بهشتی ۱۳۷۲
سریال پرواز ۵۷ هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۷۲
سریال ساعت خوش هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۷۳
سریال سال خوش هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۷۴
سریال نوروز ۷۶ هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۷۶
سریال جُنگ ۷۷ هنرمند مهران مدیری ۱۳۷۷
سریال ببخشید شما مجری/کارگردان مهران مدیری ۱۳۷۸
سریال پلاک ۱۴ هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۷۸
سریال ۹۰ شب هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۷۹
سریال طنز ۸۰ مجری/تهیه کننده/کارگردان مهران مدیری ۱۳۸۰
سریال دردسر والدین هنرمند مسعود نوابی ۱۳۸۰
سریال پاورچین هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۸۱ فرهاد برره
سریال نقطه‌چین هنرمند/طرح‌ریز صحنه و لباس/کارگردان مهران مدیری ۱۳۸۲–۱۳۸۳ اردلان پشندی
سریال پاداش بزرگ هنرمند/کارگردان مهران مدیری نوروز ۱۳۸۴ بیژن جمالی
سریال شب‌های برره هنرمند/خواننده/کارگردان مهران مدیری نیمه دوم ۱۳۸۴ شیرفرهاد پایین برره
سریال باغ مظفر هنرمند/خواننده/کارگردان مهران مدیری پاییز ۱۳۸۵ مظفر مظفرزرگنده
سریال مرد هزارچهره هنرمند/کارگردان/مجری طرح مهران مدیری نوروز ۱۳۸۷ مسعود شصتچی
سریال مرد دوهزارچهره هنرمند/کارگردان مهران مدیری نوروز ۱۳۸۸ مسعود شصتچی
سریال در حاشیه هنرمند/کارگردان/طرح‌ریز صحنه و لباس/طرح‌ریز مهران مدیری ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ دکتر سهراب کاشف
دورهمی کارگردان/مجری/خوانند  مهران مدیری ۱۳۹۵ مهران مدیری

زندگینامه مهران مدیری، تصاویر مهران مدیریمهران مدیری در سال ۱۳۶۸ داخل رادیو شد و در قصه شب به مدت شش سال به گویندگی پرداخت

شبکه نمایش خانگی 

نام سمت کارگردان سال ساخت
سریال گنج مظفر هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۸۵
بمب خنده (بصورت غیررسمی) هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۸۷
سریال قهوه تلخ هنرمند/خواننده/کارگردان مهران مدیری ۱۳۸۸–۱۳۹۱
سریال قلب یخی (فصل سوم) هنرمند سامان مقدم ۱۳۹۱
سریال ویلای من هنرمند/کارگردان/طرح‌ریز صحنه و لباس/تهیه کننده مهران مدیری ۱۳۹۱
سریال شوخی کردم…! هنرمند/کارگردان/مجری/طرح‌ریز صحنه و لباس/تهیه کننده مهران مدیری ۱۳۹۲
سریال عطسه هنرمند/کارگردان مهران مدیری ۱۳۹۴

سینما 

نام سمت کارگردان سال
دیگه چه اخبار!؟ دستیار طرح‌ریز صحنه تهمینه میلانی ۱۳۷۲
بازدید هنرمند محمدرضا هنرمند ۱۳۷۳
توکیو بدون توقف هنرمند/بازیگردان سعید خردمند‌متولد ۱۳۸۱
همیشه پای یک زن در میان می باشد هنرمند کمال تبریزی ۱۳۸۶
دایره زنگی هنرمند پریسا اقبال‌آور ۱۳۸۶
تهران ۱۵۰۰ صدا پیشه بهرام عظیمی ۱۳۹۰
پل چوبی هنرمند مهدی کرم پور ۱۳۹۰

 

موسیقی 

عنوان توضیحات سال
کاست برای کودکان هنرمند، کارگردان بهروز غریب پور ۱۳۷۲
کاست “دلتنگی ها” دکلمه اشعار هاتف علیمردانی ۱۳۷۸
آلبوم «از روی سادگی» موسیقی بابک بیات و فردین خلعتبری ۱۳۷۹
خوانندگی تیتراژ فیلم هم‌نفس موسیقی فردین خلعتبری ۱۳۸۲
خوانندگی تیتراژ سریال مهر و ماه موسیقی فردین خلعتبری ۱۳۸۳
خوانندگی تیتراژ سریال شب‌های برره موسیقی بهرام دهقانیار ۱۳۸۴
خوانندگی تیتراژ سریال باغ مظفر موسیقی بهرام دهقانیار ۱۳۸۵
خوانندگی تک آهنگ در آلبوم “دارکوب “ موسیقی گروه دارکوب ۱۳۸۹
خوانندگی تیتراژ سریال قهوه تلخ موسیقی بهرام دهقانیار ۱۳۸۹
خوانندگی تیتراژ سری جدید سریال قهوه تلخ موسیقی بهرام دهقانیار ۱۳۹۱
خوانندگی تیتراژ سریال دورهمی شعر از حافظ و موسیقی مهیار علیزاده ۱۳۹۴
خوانندگی تیتراژ سریال زعفرانی شعر از مولانا و موسیقی مهیار علیزاده ۱۳۹۴

  زندگینامه مهران مدیری، تصاویر مهران مدیریمهران مدیری در سال ۱۳۷۲، به همراه داریوش کاردان اولین برنامه طنز خود را برای نوروز ساخت

 

  پرکاری های مهران مدیری در رادیو 

* گوینده «قصه شب»

 

* هنرمند داستانهای شب رادیو

* مجنون از قفس پرید به کارگردانی بهزاد فراهانی، ۱۳۷۰

* دژ به کارگردانی اکبر زنجانپور، ۱۳۷۰

* واسکادلوگاما به کارگردانی جواد شیرگر، ۱۳۷۱

* موشها و آدمها به کارگردانی محمد عمرانی، ۱۳۷۱

* گوینده برنامه جلوه‌های پایداری

جوایز و افتخارات  مهران مدیری

* نامزد سیمرغ بلورین بهترین هنرمند نقش داشتن مکمل مرد از بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم همیشه پای یک زن در میان می باشد – ۱۳۸۶ 

*  تندیس حافظ – ۱۳۸۶

* تندیس حافظ بهترین هنرمند مرد کمدین تلویزیون برای سریال‌های مرد دو هزار چهره و قهوه تلخ – ۱۳۹۰ 

دکترای افتخاری مهران مدیری

دانشگاه لیبرتی آمریکا (American Liberty College) به پاس انجام پرکاری‌های هنری و انسانی، به مهران مدیری مدرک دکترای افتخاری اهدا کرد. مراسم اهدای دکترا به مدیری در ۲۱ تیرماه ۱۳۹۰ (۱۲ ژوئن ۲۰۱۱) در دانشگاه لیبرتی واقع در لس‌آنجلس برگزار شد که مهران مدیری به دلیل ضبط ادامه سریال قهوه تلخ نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند. در این مراسم، دکتر رونالد برینر به نمایندگی از مهران مدیری این مدرک را دریافت کرد و حمید سلطانی آن را در ایران به مهران مدیری رساند.

زندگینامه مهران مدیری، تصاویر مهران مدیری