بیوگرافی پرویز پرستویی

بیوگرافی پرویز پرستویی,عکس های پرویز پرستویی

پرویز پرستویی (متولدٔ ۲ تیر ۱۳۳۴) هست

نام اصلی    پرویز پرستویی
زمینه تلاش       هنرمند، گوینده
تولد      ۲ تیر ۱۳۳۴ 
موقعیت تولد روستای چارلی، کبودرآهنگ
موقعیت زندگی      تهران
ملیت    ایرانی
سال‌های تلاش    ۱۳۶۲ تا اکنون
همس    نسترن پرستویی
فرزندان     بهروز پرستویی-الناز پرستویی

پرویز پرستویی با اصالتی ترکی در همدان زاده شد. پرویز پرستویی هنرمند و گوینده صاحب‌نام ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون هست. او پیروز به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده هست.

پرویز پرستویی (متولدٔ ۲ تیر ۱۳۳۴ در روستای چارلی،شهرستان کبودرآهنگ استان همدان)، هنرمند و گوینده صاحب‌نام ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون هست. او پیروز به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده هست. پرویز پرستویی با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین هنرمند نقش بازي كردن اول مرد از این نظر در بین هنرمندان ایرانی رکورددار هست. او متأهل و دارای دو فرزند به نام های بهروز و الناز هست.

زندگی پرویز پرستویی
پرویز پرستویی با اصالتی ترکی در همدان زاده شد. پدر او کشاورز بود و زمانی که او ۳ ساله بود به تهران مهاجرت کرد. زمان کودکی و نوجوانی را در یک منزل کرایه‌ای کوچک در محله دروازه غار سپری کرد. او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلی آغازین خود را به سرانجام رساند. پرستویی با پس‌انداز کردن یازده هزار تومان منزل‌ای در حوالی ترمینال جنوب خرید. مدتی به ورزش علاقه نشان داد و دروازه‌بان تیم کارگران بود. پس از این دوران به مرکز آسایش نازی‌توسعه‌یافته رفت و ابتدا به یاد دادن تئاتر کرد. پرویز پرستویی در سال ۱۳۶۰ و زمانی که ۲۶ سال سن داشت به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد، امّا پس از مدتی به خاطر ناهمخوانی این شغل با روحیاتش به اداره تئاتر رفت و تا سرانجام در آنجا مشغول به کار شد.

  عکس پرویز پرستویی

پرویز پرستویی، هنرمند و گوینده صاحب‌نام ایرانی سینما، تئاتر و تلویزیون هست

تلاش های پرویز پرستویی
تئاتر و سینما
او در سال ۱۳۴۸ به گروه بهرام بیضایی پیوست و در همان سال پایان اولین نقشش در تئاتر ماجرای یک موقعیت را بازی کرد. پرستویی تلاش هنری خود را از سال ۱۳۴۸ با اجرای نمایش در مراکز آسایش، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابتدا کرد. در سال ۱۳۵۳ برای بازی در نمایش دکه و یک سال بعد برای بازی در نمایش تسلیم شدگان پاداش کاخ جوانان را گرفت. دوستی او با بهزاد فراهانی او را به گروه کوچ کشاند تا به دنبال کسب تجربه باشد.

اوج کاری پرویز پرستویی در سال ۱۳۵۲ در نمایش‌های چشم مساوی چشم، شبی در حلبی‌توسعه‌یافته، پتک و منزل روشن بود که در آن به بازی پرداخت. بازی او در نمایش پرطرفدار میلاد در نقش بازي كردن دلال زمین خیلی زود نام او را در بین طرفداران تئاتر بر سر زبان‌ها انداخت. پرستویی در سال ۱۳۶۲ اولین تلاش خود را در سینما با دیار عاشقان ابتدا کرد و توانست در همین ابتدا مورد تحسین قرار گیرد و پیروز به دریافت سیمرغ بلورین بهترین هنرمند نقش بازي كردن مکمل جشنواره فیلم فجر شد.

پرویز پرستویی در سال ۱۳۶۶ در فیلم شکار با خسرو شکیبایی هم بازی شد. بازی او در انسان‌برفی ۱۳۷۳ و لیلی با من هست ۱۳۷۴ در نقش بازي كردن‌های گوناگون سبب آوازه بیشتر او شد و برای ایفای نقش بازي كردن راستگو مشکینی دیپلم افتخار جشنواره فجر را به دست آورد.

نقطه اوج او در سال ۱۳۷۶ برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای در نقش بازي كردن حاج کاظم بود. پرویز پرستویی برای بازی در این نقش بازي كردن سیمرغ بلورین بهترین هنرمند نقش بازي كردن اول مرد جشنواره فیلم فجر و دیپلم افتخار بهترین هنرمند نقش بازي كردن اول مرد جشنواره فیلم یوگسلاوی را در سال ۲۰۰۰ به دست آورد. بازی او در فیلم مومیایی ۳ در سال ۱۳۷۸ نیز از دیگر کارهای قابل توجه او در دهه ۷۰ بود.

سال ۱۳۸۰ سال خوبی برای پرویز پرستویی نبود، فیلم آب و آتش با بازی نه چندان دلچسب و انتخاب نامناسب او و فیلم قطعه‌پاره شده موج مرده با دوباره‌کاری نقش بازي كردن حاج کاظم آژانس شیشه‌ای چهره موفقی از پرویز پرستویی به جا نگذاشت. پرویز پرستویی در سال ۱۳۸۲ بار دیگر چشمها را به سوی خود خیره کرد. بازی ماندگار او در نقش بازي كردن رضا مارمولک در فیلم مارمولک کمال تبریزی پاداش ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۲ و تندیس بهترین هنرمند نقش بازي كردن اول مرد هشتمین جشن منزل سینما ۱۳۸۳ را برای او به ارمغان آورد.

پرویز پرستویی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در فیلم‌های پیروز دوئل ۱۳۸۲، بید مجنون ۱۳۸۳، کافه ترانزیت ۱۳۸۳ محصول مشترک فرانسه، ترکیه و ایران به ایفای نقش بازي كردن گوناگون پرداخت. پرستویی دو بار دیگر در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین بهترین هنرمند نقش بازي كردن اول مرد جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم‌های بید مجنون به کارگردانی مجید مجیدی و به نام پدر به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از آن خود کرد. پاداش سکوت و کتاب قانون دو فیلم او در همکاری با مازیار میری در دو سال پشت سر هم بود.

پرویز پرستویی در سال ۱۳۸۷ با فیلم بیست عبدالرضا کاهانی به اوج برگشت و توانست پاداش بهترین هنرمند نقش بازي كردن اول مرد جشنواره فیلم‌های هنری باتومی ۲۰۰۹ را به دست آورد. پرستویی در سال ۱۳۹۲ با بازی در فیلم امروز رضا میرکریمی دوباره مورد تحسین قرار گرفت و برنده پاداش بهترین هنرمند مرد جشنواره فیلم سان فرانسیسکو ۲۰۱۴، پاداش بهترین هنرمند مرد جشنواره بین‌المللی سینمای مؤلف رباط ۲۰۱۴ و برنده پاداش بهترین هنرمند مرد از جشنواره فیلم جیپور در سال ۲۰۱۴ شد. پرستویی در سال ۱۳۹۴ پس از ده سال و برای ششمین بار با فیلم بادیگارد مقابل دوربین ابراهیم حاتمی‌کیا رفت و در نقش بازي كردن حیدر ذبیحی به ایفای نقش بازي كردن پرداخت. او برای بازی در این نقش بازي كردن در سی و چهارمین دوران جشنواره فیلم فجر برای چهارمین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین هنرمند نقش بازي كردن اول مرد شد.

تلویزیون

پرستویی در انتخاب سریال تلویزیونی گزیده کار بود. او اولین کار خود را در سال ۱۳۶۳ ابتدا کرد. امام علی، آوای فاخته و خاک سرخ سه کار دیده شده او از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ بوده هست. زیر تیغ در سال ۱۳۸۵ و آشپزباشی در سال ۱۳۸۹ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به شمار می‌رود.

عکس پرویز پرستویی

پرویز پرستویی با اصالتی ترکی در همدان زاده شد.

عکس پرویز پرستویی

پرستویی تلاش هنری خود را از سال ۱۳۴۸ ابتدا کرد

عکس پرویز پرستویی

نقطه اوج پرویز پرستویی، در سال ۱۳۷۶ برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای در نقش بازي كردن حاج کاظم بود

تصاویر پرویز پرستویی

بیوگرافی پرویز پرستویی

پرویز پرستویی

        بیوگرافی پرویز پرستویی

تصاویر پرویز پرستویی

       بیوگرافی پرویز پرستویی

عکسها پرویز پرستویی

       بیوگرافی پرویز پرستویی

عکسها های پرویز پرستویی

       بیوگرافی پرویز پرستویی

تصاویر جدید پرویز پرستویی

       بیوگرافی پرویز پرستویی

جدیدترین تصاویر پرویز پرستویی

       بیوگرافی پرویز پرستویی

عکسها های اینستاگرام پرویز پرستویی

      بیوگرافی پرویز پرستویی