خانه فروغ الملک شیراز

خانه فروغ الملک شیراز, قدمت خانه فروغ الملک شیراز, عکس های خانه فروغ الملک شیراز منزل فروغ الملک شیراز

منزل فروغ الملک شیراز، موزه هنر مشکین فام
– منزل فروغ الملک شیراز
می خواهیم سری به یکی از محله های قدیمی شهر زیبای شیراز بزنیم، جایی که بوی بهار نارنج هایش فضای کوچه پس کوچه های شهر را مملو از عطر دلنشین خود می کند. یکی از بیشمار آثار تاریخی این شهر، منزل ایست قدیمی که اکنون به عنوان موزه هنر مشکین فام شناخته می شود.

خانه فروغ الملک شیراز, قدمت خانه فروغ الملک شیراز, عکس های خانه فروغ الملک شیراز تصاویر منزل فروغ الملک شیراز

شیراز، شهر شعر، ادب و فرهنگ هست. شهر سعدی و حافظ. در بهار گویی بهشتی هست که از آسمان به زمین افتاده هست. نفس که می کشی عطر بهار نارنج حال و هوایت را هر چه که باشد، عوض می کند، خوب می کند! شهر شیراز یکی از پر بازدید ترین شهرهای کشور هست. مکانی پر از جذب های گردشگری دیدنی که هر ساله میلیون ها ایرانی را برای بازدید به سمت خود می کشاند. علاوه بر جذب های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، شیراز مردمانی خونگرم دارد که با روی گشاده و خندان از میهمانان خود پذیرایی می کنند.

خانه فروغ الملک شیراز,تصاویر خانه فروغ الملک شیراز,عکس های خانه فروغ الملک شیراز  تصویر های  منزل فروغ الملک شیراز

منزل فروغ الملک کجاست؟
یکی از دیدنی های این شهر، منزل فروغ المک قوامی هست که به عنوان موزه هنر مشکین فام محبوبیت یافته هست. منزل فروغ الملک شیراز کاربری مسکونی داشته هست و همانند اکثر منزل های تاریخی دیگر، دارای 4 اقبال اصلی بیرونی، اندرونی، مطبخ منزل، دوش و اصطبل هست. بنای بیرونی منزل فروغ الملک شیراز توسط راهرو هایی به حیاط عمارت متصل هست. در اقبال جنوبی این بنا، 1 سالن بزرگ برای پذیرایی از میهمانان در نظر گرفته شده هست. در ضلع غربی، عمارت شاه نشین با پنجره های چوبی و قشنگش جای خوش کرده هست. پنجره هایی که دارای تزئینات گره کاری هستند.

خانه فروغ الملک شیراز, قدمت خانه فروغ الملک شیراز, عکس های خانه فروغ الملک شیراز  منزل فروغ الملک شیراز از مکانهای تاریخی شیراز

حیاط منزل فروغ الملک
این شاه نشین توسط حوضخانه ای به عمارت اندرونی متصل می شود. همانطور که از نامش پیداست، اینجا مکانیست که میهمانان جایی در آن نداشته اند. اندرونی برای استفاده اعضای خانواده ساخته شده هست. عمارت اندرونی دارای 1 سالن اصلی مشابه پذیرایی و چندی اتاق در شرق و غرب آن هست. اتاق آینه نیز در جنوب همین اندرونی قرار گرفته هست. صاحب منزل فروغ الملک شیراز، فردی بوده به نام قوام الدین که به فروغ الملک محبوبیت داشته هست.

خانه فروغ الملک شیراز,عکس های خانه فروغ الملک شیراز, قدمت خانه فروغ الملک شیراز   منزل فروغ الملک شیراز از مکانهای دیدنی شیراز

در دوران قاجاریه و در سال ۱۲۱۰ هجری قمری، قوام الدین در 1 زمین در محله سنتی سنگ سیاه و در نزدیکی بقعه بیبی دختران، دست به تاسیس این بنا می زند. مساحت زمین این بنا ۱۰۲۰ متر مربع بوده هست. در سال های دهه هشتاد شمسی، این بنا که به حال خود رها شده بود تقریبا به صورت 1 مخروبه در آمده بود. منزل فروغ الملک شیراز توسط سازمان عمران و بهسازی شهری شیراز بازسازی و تعمیر شد و در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به موزه مشکین فام شیراز تحول کاربری داد. این بنا بین دهه های ۲۰ تا ۵۰ به عنوان دبستان فروغ الملک مورد استفاده آموزش و پرورش کشور قرار می گرفته هست.

بیشتر بخوانید:  بقعهٔ شیخ یوسف سروستانی یکی از بقعه‌های تاریخی

مصالح به کار رفته در بنا چوب، سنگ و آجر هستند که با ملات گچ، خاک و برخی نقاط کاهگل پوشیده شده اند. همانند دیگر منزل های تاریخی، تزئینات زیبایی در منزل فروغ الملک شیراز به کار رفته هست. آجرکاری های زیبا، کاشی کاری های دلنشین، گچبری های هنرمندانه، حجاری ها و نقاشی های زیبایی که بر روی سقف برخی از اتاق ها کشیده شده هست، زیبایی های این بنا را 2 چندان کرده اند.

خانه فروغ الملک شیراز, قدمت خانه فروغ الملک شیراز, عکس های خانه فروغ الملک شیراز  منزل فروغ الملک شیراز

در کوچه پس کوچه های یکی از محله های سنتی و قدیمی شیراز، بنایی معروف وجود دارد که علاوه بر زیبایی های ذاتی اش، به موزه هنر مشکین فام هم تبدیل گشته هست. در موزه هنر مشکین فام که احتمالا کمتر مسافری به دیدن آن برود، آثاری گرانبها از هنرمندان استان فارس در گرایش های مختلفی همچون هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی نگه داری می شود. این موزه به عنوان اولین موزه تخصصی و خصوصی هنرهای تجسمی در کشورمان ایران هم شناخته می شود.

در واقع آقای حسن مشکین فام بود که تاسیس این موزه را پذیرفتن و منزل فروغ الملک شیراز را به این موزه تبدیل کرد. به همین دلیل هست که نام آن را موزه هنر مشکین فام گذاشته اند. علاوه بر آثار هنری خود خانواده مشکین فام آثار هنرمندان معاصر دیگر این استان هم در این موزه در معرض نمایش قرار داده شده هست. این موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده هست.

خانه فروغ الملک شیراز, موزه هنر مشکین فام, عکس های خانه فروغ الملک شیراز  منزل فروغ الملک شیراز

بخش آثار نقاشی منزل فروغ الملک شیراز
آثاری گرانبها و نفیس از  ۳۰ هنرمند استان فارس در این بخش در معرض نمایش قرار داده شده هست.

بیشتر بخوانید:  تیمچه امین الدوله، تجلی گاه معماری اصیل ایرانی

بخش آثار حجاری و سنگ تراشی در منزل فروغ الملک شیراز
نقوش اسلیمی، نقش داشتن گل و بوته، نقش داشتن حیوان، آیاتی از قرآن مجید و… که بر روی سنگ هایی مختلف توسط استاد حبیب مشکین فام به زیبایی هرچه پایان حجاری شده اند، در این بخش قرار گرفته اند.

خانه فروغ الملک شیراز, قدمت خانه فروغ الملک شیراز, عکس های خانه فروغ الملک شیراز  منزل فروغ الملک شیراز

بخش آثار خطاطی و خوشنویسیدر منزل فروغ الملک شیراز
در این بخش هم آثار خوشنویسی خانواده مشکین فام و هم آثاری از برجسته ترین خطاطان استان فارس به نمایش گذاشته شده هست.

کتابخانه منزل فروغ الملک شیراز
کتاب هایی زیاد نفیس به همراه صدها بروشور، مجله، روزنامه های قدیمی، فیلم های قدیمی از رویدادهای قدیمی شیراز در این بخش نگه داری می شود.

فروشگاه تولیدات هنری
در این اقبال از موزه تولیدات هنری هنرمندان به نام استان فارس برای فروش در معرض نمایش قرار گرفته هست. آثاری از جمله تابلوهای نقاشی، آلبوم های تصویر، کتاب ها، بروشور ها و … که به ارزش نسبتا مناسبی برای علاقه مندان به هنر شیراز به فروش می رسند.

اتاق قدیمی
در این اتاق قدیمی، فضای قدیمی آن زمان برایتان تداعی می شود. مبل و نیمکت های قدیمی، کاسه و ظروف قدیمی، گلدان ها، بخاری و دیگر لوازم قدیمی منزل خانواده مشکین فام برای نمایش در معرض دید شما قرار دارند.

شهر شیراز علاوه بر جذب های گردشگری معروف بسیاری که در دل خود جای داده هست، جذب های بی نظیر و زیبای دیگری هم دارد که متاسفانه گردشگران کمتر از آن ها اطلاع دارند. منزل فروغ الملک شیراز یکی از این جذب هاست که مطمئنا از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.

بیشتر بخوانید:  معبد بودای Jade در شانگهای چین

منبع: خوی وب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی کاخ بیلربیی

کاخ بیلربیی به عنوان مکان اقامتگاه برای سران دولتی در ترکیه بنا شد قصر بیلربیی …