دما در سیارات منظومه شمسی

بررسی دمای سیارات منظومه شمسی, دمای سیارات, دمای سیاره های منظومه شمسی

بررسی دمای سیارات منظومه شمسی

دوستی با دمای سیارات منظومه شمسی

با اینکه سیارات و کهکشان های زیادی وجود دارد اما اطلاعات ما نسبت به آن ها زیاد کم می باشد. در حال حاضر تنها توانسته ایم برخی از سیارات منظومه ی شمسی را بشناسیم. بدون شک می دانید سیارِه ای که ما در آن زندگی می کنیم یعنی زمین، در منظومه ی شمسی می باشد و سیارات دیگری هم در این منظومه قرار دارند.

دمای سیارات منظومه شمسی چقدر می باشد؟ اگر می خواهید با پاسخ این سوال آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

با اینکه سیارات و کهکشان های زیادی وجود دارد اما اطلاعات ما نسبت به آن ها زیاد کم می باشد. در حال حاضر تنها توانسته ایم برخی از سیارات منظومه ی شمسی را بشناسیم. بدون شک می دانید سیارِه ای که ما در آن زندگی می کنیم یعنی زمین، در منظومه ی شمسی می باشد و سیارات دیگری هم در این منظومه قرار دارند.

دمای سیارات منظومه شمسی, گرمترین سیارات منظومه شمسی, سردترین سیارات منظومه شمسی

میزان دمای سیارات منظومه شمسی

در حال حاضر 8 سیاره در این منظومه وجود دارد که نزدیک یا دور بودن آن ها به خورشید یکی از مهم ترین علل دمای آن ها می باشد. اندیشیدن بر این می باشد که سیاراتی که به خورشید نزدیک تر هستند گرم تر و آن هایی که دورترند سردتر می باشد. اما عوامل و علل دیگری هم وجود دارد که بر دمای سیارات منظومه شمسی تاثیر می گذارد. اگر می خواهید با این علل آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

دمای سیارات منظومه شمسی, گرمترین سیارات منظومه شمسی, سردترین سیارات منظومه شمسی

دمای سیارات منظومه شمسی به ترتیب

دمای سیارات منظومه شمسی

منظومه ی شمسی دارای 8 سیاره می باشد که نام آن ها براساس نزدیک بودن به خورشید حاوی عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون می باشد. این 8 سیاره به 2 دسته تقسیم می شوند. 4 سیاره ی اول که به خورشید نزدیک ترند سیاره های خاکی یا درونی و یا اجرام زمینی شناخته می شوند. چرا که سطح این سیاره ها سنگی و فلزی می باشد.

بیشتر بخوانید:  انواع فلومتر + کاربرد و نحوه کار آنها

این سیاره ها در ابتدای زمان، تنها اجرام سیاره ای بودند و در مساوی دمای خورشید مقاوم بودند. به همین دلیل جنسشان، سنگی و فلزی و یا ترکیبی از هر 2 می باشد. دمای سیارات داخلی بیشتر از سیارات خارجی می باشد.

سیارات بیرونی یا خارجی حاوی سیارات مشتری، زحل، اورانوس و نپتون می باشند که این سیارات به وسیله ی 1 کمربند سیارکی بزرگ از سیارات داخلی سوا می شوند. دمای این سیارات نسبت به سیارات داخلی کمتر و در کل خنک تر از سیارات داخلی می باشند. مواد تشکیل دهنده ی این سیارات برخلاف سیارات داخلی که از سنگ می باشد از هیدروژن، هلیوم، مایعات انباشته، گازها و یخ می باشد.

از دیگر ویژگی ها و در واقع اختلاف های سیارات خارجی نسبت به سیارات داخلی، اندازه ی آن ها می باشد که بزرگتر از سیارات داخلی هستند. علاوه بر این، مدار و چرخش سیارات خارجی بیشتر از سیارات داخلی می باشد. طبیعتا از آنجایی که اغلب ترکیبات تشکیل دهنده ی این سیارات از گاز می باشد به آن ها سیارات گازی می گویند. البته سیارات گازی عموما به سیاره های زحل و مشتری گفته می شود. اورانوس و نپتون به دلیل اینکه دوری ی زیاد زیادی با خورشید دارند سیارات یخی نام دارند.

بررسی دمای سیارات منظومه شمسی, دمای سیارات, دمای سیاره های منظومه شمسی

میزان دمای سیارات منظومه شمسی

آیا پلوتو یا پلوتون 1 سیاره می باشد؟

بشر تا سال ها بر این باور بود که منظومه شمسی تنها 8 سیاره دارد تا اینکه در سال 1930، پلوتون به عنوان نهمین سیاره کشف شد و در برهه ای از زمانه، پلوتون به عنوان کوچک ترین و دورترین سیاره ی منظومه شمسی شناخته می شد. البته بسیاری از فضانوردان در دهه ی 90 سیاره بودن آن را زیر سوال بردند تا اینکه در سال 2006 بالاخره نام این سیاره از لیست سیاره های منظومه شمسی حذف شد. چرا که محققان بر این عقیده بودند که پلوتو 3 معیار اصلی سیاره بودن را ندارد.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته مهندسی ایمنی

این حذف سبب شد که در حال حاضر، پلوتو به عنوان یکی از سیاره های کوتوله ی منظومه شمسی شناخته شود. البته به غیر از پلوتون، 4 سیاره ی کوتوله ی دیگر هم در منظومه شمسی وجود دارند که عبارتند از: سرس، ماکیمکه، هاومئا و اریس

 دمای سیاره های منظومه شمسی, دمای سیاره ها, دمای سیاره ها به ترتیب

 دمای سیاره ها

دمای سیارات منظومه شمسی چگونه می باشد؟

یکی از مهم ترین عوامل بر روی دمای سیارات منظومه شمسی، خورشید می باشد. در واقع هر چه دوری 1 سیاره از خورشید بیشتر باشد دمای آن کمتر می باشد و طبیعتا سیاره هایی که در مجاورت خورشید قرار دارند از دمای بیشتری بهره‌مند هستند.

بر این اساس می توان گفت که سیاره های درونی مثل عطارد، زهره و زمین که به خورشید نزدیک ترند دمای بالاتری نسبت به سیاره های خارجی مثل نپتون و اورانوس دارند. البته عوامل داخلی و خارجی دیگری هم بر دمای سیارات منظومه شمسی دخیل هستند که از جمله ی آن ها می توان به ماهیت و جو سیاره، تراکم و سرعت چرخش سیاره اشاره کرد.

البته دما در سیارات منظومه شمسی مستقر نیست. همان طور که ما در روی زمین تغییرات فصل و نوسانات دما را داریم سیارات دیگر هم این تغییرات دمایی را تجربه می کنند. به عنوان مانند، دوران ی چرخش زمین 24 ساعت یا 1 شبانه روز می باشد به این معنی که مدت زمانه شب در زمین، آنقدر طولانی نیست. اما در سیاره ی دیگری مثل عطارد که سرعت چرخش کمتری دارد مدت زمانه شب، طولانی تر می باشد. بر این اساس، دمای شب در این سیاره می تواند تا 1000 درجه فارنهایت کمتر از دمای روز باشد.

البته دور یا نزدیک بودن خورشید نمی تواند آنچنان بر روی دمای سیاره های گازی تاثیر بگذارد. چرا که خورشید نمی توان سطوح گازی را به مشابه سطوح فلزی یا سنگی، گرم یاسرد کند. به همین دلیل، سیارات گازی دارای تغییرات دمایی آنچنانی نیستند. به طور کلی دمای سیارات منظومه شمسی به شرح زیر می باشد:

بیشتر بخوانید:  موی بدن موش یک حسگر اپتیکی قوی است

• زهره: زهره یا ونوس، دومین سیاره نزدیک به خورشید می باشد. دمای این سیاره به 464 درجه سلسیوس هم می رسد. این سیاره به دلیل داشتن جو، گرفتار تحول دمای چندانی نمی شود.

• عطارد: اولین سیاره منظومه شمسی و نزدیکترین سیاره به خورشید می باشد. این سیاره برخلاف زهره دارای جو نیست لذا در طول شبانه روز گرفتار تحول دمایی می شود. دمای این سیاره از منفی 93 تا 427 درجه سلسیوس متغیر می باشد.

• پلوتون: این سیاره متشکل از سنگ و یخ می باشد. دمای این سیاره منفی 225 درجه می باشد با توجه به نزدیک شدن به خورشید تحول می کند.

• نپتون: دمای این سیاره منفی 200 درجه می باشد و بسته به موقعیتش دارای دمای مختلفی می باشد.

دمای سیارات منظومه شمسی, گرمترین سیارات منظومه شمسی, سردترین سیارات منظومه شمسی

بررسی دمای سیارات منظومه شمسی

گرم ترین و سردترین سیارات منظومه شمسی

گرم ترین سیاره منظومه شمسی، سیاره زهره می باشد که دمای آن به 880 درجه فارنهایت هم می رسد. درست می باشد که دمای سیاره ها با نزدیک شدن به خورشید بیشتر می شود. اما عطارد به دلایلی همچون سرعت چرخش پایین تر و داشتن اتمسفری نازک تر، از زهره خنک تر می باشد. در عوض، زهره دارای اتمسفر انباشته تری می باشد و مشابه گلخانه می تواند گرما را نگه دارد. دمای زهره به قدری زیاد می باشد که می تواند سرب را ذوب کند.

نپتون هم به عنوان دورترین سیاره از خورشید، سردترین سیاره منظومه شمسی می باشد. دمای این سیاره به منفی 331 درجه فارنهایت هم می رسد. به همین دلیل همواره پوشیده از یخ و منجمد می باشد.

منبع: خوی وب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

انرژی خورشیدی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انرژی خورشیدی یکی از پاک ترین و تجدیدپذیرترین منابع انرژی در جهان است. همه چیز …