خواص صمغ پسته

فواید صمغ پسته, خواص داروئی صمغ پسته

عصاره صمغ پسته ضد التهاب است.

صمغ پسته آرام بخش و ضد اضطراب است. در تست القای خواب زمان به خواب رفتن و مدت زمان خواب 30 دقیقه پس از تزریق عصاره بود و مواد به روش خواب انجام شد. تزریق پنتوباربیتال رفتار موش‌ها در آزمون جعبه باز و تأثیر اضطراب روش ماز پلاس، 30 دقیقه پس از تزریق مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج مطالعات حیوانی نشان داده است: عصاره هیدروالکلی صمغ پسته تاثیر مثبتی بر تسهیل خواب، ضد اضطراب و آرامش عضلانی دارد.

استاد فارماکودینامیک و سم شناسی مرکز تحقیقات علوم دارویی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بررسی تأثیر تزریق داخل صفاقی عصاره هیدروالکلی صمغ پسته بر آرامش عضلانی، خواب و اضطراب در موش سوری پرداخت.

در این مطالعه تأثیر صمغ پسته بر تعادل حرکتی و آرامش عضلانی به روش چرخشی و بارفیکس، 30 و 60 دقیقه پس از تزریق بررسی شد.

در تست القای خواب، زمان شروع خواب و مدت زمان خواب 30 دقیقه پس از معرفی عصاره و ماده با استفاده از روش خواب درمانی با تزریق پنتوباربیتال انجام می شود.رفتار موش‌ها در آزمون جعبه باز و تأثیر اضطراب روش ماز پلاس، 30 دقیقه پس از تزریق مورد بررسی قرار گرفت.

تحقیقات نشان می دهد که صمغ پسته در دوزهای 11 و 0.5 تا 0.25 گرم در کیلوگرم بر خواب تأثیر می گذارد (افزایش خواب در همه دوزها و کاهش زمان به خواب رفتن با دوز 1 گرم در کیلوگرم) نتیجه می شود. مقاومت در برابر اضطراب در آزمون Maze Plus، آرامش عضلانی (در تست بارفیکس و با دوز 1 گرم بر کیلوگرم) و کاهش فعالیت حرکتی در تمام دوزها.

بیشتر بخوانید:  خواص لوبیا سبز

نتایج تحقیق حاکی از آن است که عصاره هیدروالکلی صمغ پسته تاثیر مثبتی بر تسهیل خواب، اثر ضد اضطراب و آرامش عضلانی دارد که می تواند در کاهش اختلالات اضطرابی، تنش عضلانی، بی خوابی و اضطراب موثر باشد.

عصاره ضد التهاب پسته تحقیقات در ایران نشان می دهد که صمغ پسته دارای اثرات ضد درد حاد و مزمن و ضد التهابی است.

نتایج تحقیقات محققان نشان می‌دهد که گیاه پسته از طریق گیرنده‌های مخدر (افیونی) و همچنین با مسدود کردن پیام‌رسان‌های التهابی، اثر ضددردی خود را اعمال می‌کند.

در این مطالعه اثر ضددردی صمغ پسته با سه روش تست صفحه داغ، تست دستکاری و تست فرمالین در موش سوری و اثر ضدالتهابی از طریق روش باعث ایجاد بازیلار در گوش بررسی شد.

گزارش این پژوهشگران حاکی از آن است که در آزمایش صفحه داغ، عصاره صمغ پسته اثر ضددردی از خود نشان داد و توانستند با استفاده از نالوکسان از اثر منفی این عصاره جلوگیری کنند.

باید گفت در بررسی اثر ضدالتهابی قوی، عصاره توانسته از افزایش وزن گوش موش ها به دلیل التهاب موضعی جلوگیری کند.

محققان در پایان مطالعه خود بر اثرات ضد درد و ضد التهابی صمغ پسته تاکید کردند.

به گفته محققان گیاه پسته ایرانی از خانواده آلاله اثرات بهداشتی بسیاری از جمله ضد میکروبی و ضد معده دارد.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …