خواص کلم سفید

فواید کلم سفید

کلم سبزی برگدار خانواده است که شامل کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل نیز می شود و یکی از قدیمی ترین سبزیجات شناخته شده است که قدمت آن به حدود 4000 سال قبل از میلاد می رسد. C در چین، این گیاه در انواع مختلف (سفید، سبز و بنفش یا قرمز) وجود دارد و می توان آن را به صورت خام یا پخته، در سوپ، سالاد یا سرخ کرده یا به سادگی بخارپز مصرف کرد.

هزینه کم و فواید کلم برای سلامتی آن را به “داروی فقرا” در قرون وسطی تبدیل کرده است. اگر واقعاً در تلاش برای بهبود رژیم غذایی خود هستید، افزودن این سبزیجات به رژیم غذایی خود یک راه عالی برای شروع است. در اینجا 13 دلیل خوب وجود دارد:

1. هضم بهتر: کلم منبع خوبی برای سلامتی است. اگر غذای خشک خورده اید. فیبر و آب موجود در آن می تواند به جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت سیستم گوارش کمک کند. خوردن کلم تخمیر شده (سوسیس) همچنین باعث افزایش پروبیوتیک می شود که یکی از بهترین چیزها برای سلامت گوارش و روده است.

2. کاهش وزن: در هر فنجان کلم 33 کالری، فیبر بالا و چربی صفر دریافت می کنید.مصرف کلم اغلب برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند توصیه می شود، زیرا کلم سرشار از مواد مغذی است و فیبر بالای آن باعث احساس سیری می شود.

خواص کلم سفید,فواید کلم سفید

خواص کلم سفید

3- کلسترول را کاهش می دهد: برای کاهش کلسترول خون نیز می توان از کلم استفاده کرد. فیبر و مواد مغذی آن به جای جذب در خون، به اسیدهای صفراوی در روده متصل می شوند و از طریق مدفوع دفع می شوند. خوردن آن به صورت بخارپز باعث کاهش کلسترول می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص سیر ترشی

4- تقویت سیستم ایمنی: کلم منبع عالی ویتامین C است که همیشه برای حفظ یک سیستم ایمنی قوی بسیار مهم است.

5- مبارزه با سرطان: سالهاست که مشخص شده است که مصرف سبزیجات چلیپایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. ترکیب سولفورافان که به این سبزیجات طعم تلخ می دهد همچنین به طور خاص به آنها قدرت مبارزه با سرطان می دهد.

توانایی به تاخیر انداختن یا پیشگیری از انواع سرطان مانند سرطان پوست، پانکراس و پروستات را دارد. آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به کلم رنگ قرمز می دهند، رشد و حتی تشکیل سلول های سرطانی را کاهش می دهند. کلم حاوی ماده شیمیایی دیگری به نام آپیگترین است. که به کاهش اندازه تومور در سرطان سینه کمک می کند.

6. التهاب را کاهش می دهد: التهاب باعث درد و ناراحتی غیر ضروری می شود و همچنین می تواند منجر به بیماری ها و شرایط دیگر شود.گلوتامین، یک اسید آمینه موجود در کلم، یک ضد التهاب قوی است و به کاهش درد مفاصل، آرتریت و آلرژی کمک می کند. کلم یکی از 10 منبع غذایی برتر گلوتامین است.

سبزیجات صلیبی چیست, درباره ی خواص کلم سفید

فواید کلم سفید

7- سلامت مغز را بهبود می بخشد: کلم به خصوص نوع ارغوانی آن غذای قوی برای مغز است. این گیاه حاوی ویتامین K و آنتی اکسیدان آنتوسیانین است که عملکرد ذهنی و تمرکز را بهبود می بخشد. ویتامین K، ویتامینی که اغلب فراموش می شود، همچنین می تواند دفاع شما را در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل بهبود بخشد. آنتوسیانین همچنین در کاهش پلاک در مغز و جلوگیری از از دست دادن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت موثر است.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با فواید دوغ

8. خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد: محققان تقریباً بیست فلاونوئید مختلف و پانزده فنول مختلف را در کلم شناسایی کرده اند که همگی فعالیت آنتی اکسیدانی نشان می دهند. این مواد مغذی آنتی اکسیدانی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف قلبی کمک می کند. عروقی نقش دارد. کلم همچنین حاوی مواد معدنی مفید کلسیم و پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند.

9- التیام زخم: کلم به دلیل خاصیت ضدالتهابی زخم ها را التیام می بخشدمطالعات نشان داده است که نوشیدن آب کلم در پیشگیری از زخم بسیار موثر است.

10- پوست را تمیز می کند و روند پیری را کند می کند: آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامت پوست شما دارند. رادیکال های آزاد عامل اصلی چین و چروک، تغییر رنگ پوست و سایر شرایط هستند. کلم حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های مختلف است که می تواند روند پیری پوست را معکوس کند.

11- تقویت کننده انرژی: کلم دارای ویتامین های انرژی زا از جمله B1، B2، B6 است. دفعه بعد که احساس گرسنگی کردید، آن فنجان قهوه و شکر بعد از ظهر را با یک وعده کلم پیچ جایگزین کنید و می تواند یک میان وعده عالی باشد.

خواص انواع کلم,آشنایی با انواع کلم

خواص کلم سفید

12- درمان خماری: کلم از زمان رومی ها برای مبارزه با خماری استفاده می شد، اعتقاد بر این است که بدن مادر محصولات فرعی فرآیند تخمیر را از بین می برد، علاوه بر این فیبر بالای کلم به جذب الکل استالدئید کمک می کند. دفعه بعد که مانند یونانیان باستان از خواب بیدار شدید، مقداری کلم را بجوشانید و آب آن را برای نوشیدن ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید:  ارزش غذایی پسته

13- درمان کننده سردرد: با کمپرس برگ کلم سردرد یا میگرن برطرف می شود.مقداری از برگ های داخلی را له کنید و به شکل خمیر درآیند، سپس خمیر را روی پارچه ای قرار دهید و قبل از اینکه خشک شود روی پیشانی خود بمالید. یا نوشیدن (1-2 اونس) آب کلم خام را برای تسکین سردرد امتحان کنید.

واقعیت جالب: یک فنجان کلم خرد شده حاوی 190 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C است.

* اگر مشکل تیروئید دارید، با پزشک خود در مورد مصرف سبزیجات چلیپایی خام صحبت کنید.

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …