دانستنی ها درباره ریحان

فواید درمانی ریحان,خاصیت ریحان

ریحان برای درمان نیش حشرات و مارگزیدگی استفاده می شود.

ریحان یک گیاه محبوب است و خواص زیادی برای سلامتی ما دارد. این گیاه یک ترکیب دارویی مهم است که در طب آیورودا مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی و آرایشی برای افزایش اثر بخشی از عصاره ریحان در محصولات خود استفاده کرده اند. بهترین منافع ما

در ادامه به روش های مختلف ترکیب این گیاه طبیعی می پردازیم.

در بسیاری از کشورهای جهان از برگ ریحان در آشپزی استفاده می شود. این برگ ها به صورت تازه، به عنوان افزودنی غذایی یا به عنوان ادویه استفاده می شود. دانه های ریحان در آب متورم می شوند و یک لایه ژلاتینی در اطراف خود دارند. از دانه های ریحان در نوشیدنی ها و دسرهای آسیایی استفاده می شود.

ریحان گیاهی یک ساله با ارتفاع 30 تا 130 سانتی متر است. برگها متقابل، سبز روشن و نازک هستند. گلها کوچک، سفید و دارای گل آذین خوشه ای هستند. میوه ریحان نوعی فندق است.هنگامی که ساقه گل می دهد، تولید برگ در آن ساقه متوقف می شود و ساقه چوبی می شوددر این صورت میزان اسانس برگ های این ساقه نیز کاهش می یابد. برای جلوگیری از این وضعیت، شاخه ها باید به طور منظم حذف شوند. انواع مختلف ریحان می توانند عطر و طعم متفاوتی داشته باشند، اما محبوب ترین عطر ریحان توسط اوژنول ایجاد می شود که در همه انواع مشترک است. سایر ترکیبات ریحان عبارتند از: سیترال، آنتول، کافور، متیل کاویکل، سیترونلول، لینالول، پینن، اوسیمن، ترپینئول، لینالیل استات، فنچیل استات، ترانس اوسیمن و غیره. . بر اساس محتوای شیمیایی ریحان به 4 گروه تقسیم می شود: • فرانسوی: که کمتر از فنل اشباع شده است. • Exotic: که حاوی 40 تا 80 درصد متیل کاویکول است. • متیل سینامات: 90% اتر • اوژنول.

ریحان حاوی ترکیبی به نام (E)-بتا کاریوفیلن یا به اختصار (BCP) است که دارای خواص ضد التهابی و ضد آرتروز است. مطالعات نشان می دهد که ریحان آنتی اکسیدان، ضد ویروسی و ضد میکروبی است. علاوه بر این، مشخص شده است که ریحان می تواند در درمان تومورهای سرطانی استفاده شود.استراگول موجود در ریحان خاصیت ضد سرطانی دارد و خواص ضد سرطانی این ماده در موش ها به اثبات رسیده است.در مطالعه ای روی موش ها، مشخص شد که ریحان از تجمع پلاکت ها و لخته های خون جلوگیری می کند. در طب سنتی هند از ریحان به عنوان مکمل در درمان استرس، آسم و دیابت استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد که ریحان ضد قارچ و دافع حشرات است. مطالعه دیگری در سال 2009 نشان داد که عصاره ریحان برای پشه ها بسیار سمی است.

بیشتر بخوانید:  خواص نیشکر و آب نیشکر

ریحان برای درمان بیماری های قلبی، بی اشتهایی، اسهال، مشکلات کلیوی، سرماخوردگی، تب و عفونت استفاده می شود. از این گیاه برای درمان نیش حشرات و مارگزیدگی نیز استفاده می شود. برخی از زنان از برگ ریحان برای افزایش جریان شیر پس از زایمان استفاده می کنند. ریحان منبع خوبی از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است.

بیماری پژمردگی فوزاریوم می تواند به محصولات ریحان آسیب برساند. پوسیدگی خاکستری ناشی از بوتریتیس باعث آسیب جدی به ریحان می شود. اخیراً سفیدک پودری که توسط قارچی به نام Colletotrichum ایجاد می شود، به یکی از مشکلات اصلی ریحان تبدیل شده است. کک سس یکی از آفات مهم ریحان است و تنها راه مبارزه با آن حذف فیزیکی آن است.

خواص ریحان,خواص داروئی ریحان

پودر برگ خشک شده ریحان را می توان برای مسواک زدن استفاده کرد

ریحان بجوید اگر ریحان خام بجوید فواید زیادی خواهید داشت. این گیاه خواص زیادی دارد.

داروهای طبیعی برای سرماخوردگی و گلودرد دارای خواص ضد باکتریایی هستند و به عنوان ضد عفونی کننده عمل می کنند. این به محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف کمک می کند. برگ ریحان با زنجبیل و عسل می تواند درمان مفیدی برای برونشیت، سرماخوردگی و سرفه باشد. برای درمان گلودرد می توانید آب جوش را با ریحان مخلوط کرده و بنوشید.

برای مسواک زدن می توان از خمیر دندان خشک استفاده کرد. خواص درمانی این برگ به حفظ سلامت لثه و مبارزه با بوی بد دهان، دندان درد و معده درد کمک می کند. استفاده منظم از برگ های ریحان 99 درصد باکتری ها و پلاک ها را از بین می برد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع ماسوره های قیف

اگر معده درد دارید… بیماری های مربوط به معده مانند اسیدیته و یبوست را می توان با برگ ریحان درمان کرد. ریحان فرد را کمتر نفخ می کند و دستگاه گوارش را تمیز نگه می دارد.

از شر خارش پوست خلاص شوید، می توانید به سادگی برگ های ریحان را روی پوست بمالید تا از شر خارش خلاص شوید.همچنین می توانید مقداری از برگ ها را بردارید و آن را با آب لیمو مخلوط کرده و روی محل خارش بمالید.

درمان آکنه در چند دقیقه! یکی از قدیمی ترین راه های درمان آکنه استفاده از ریحان است. ریحان را بردارید و با برگ چریش مخلوط کنید و خمیر درست کنید. آب لیمو را به این مخلوط اضافه کنید و روی جوش ها بمالید. بگذارید خشک شود و با آب ولرم بشویید. این درمان باعث از بین رفتن این جوش ها می شود.

برای بازگرداندن رنگ طبیعی پوست، از برگ های ریحان روی صورت خود استفاده کنید تا درخشش و رنگ طبیعی آن بازگردد. با چند برگ ریحان خشک پر کنید و با گشنیز مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با آب بشویید. از این ماسک دو بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

برای از بین بردن شوره سر، برگ ریحان را با میوه آملا مخلوط کنید و این خمیر را روی پوست سر بمالید. 30 دقیقه صبر کنید و بشویید. این درمان خانگی برای درمان شوره سر به خوبی عمل می کند.

کنترل سطح کلسترول سطوح بالای کلسترول می تواند برای بیماران قلبی کشنده باشد و ریحان در کاهش کلسترول موثر است.وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان ها، ریحان را برای محافظت از قلب در برابر رادیکال های آزاد ضروری می کند.

مضرات ریحان, نحوه کاشت ریحان

برگ ریحان را با خمیر چوب صندل مخلوط کرده و روی پیشانی بمالید تا سردرد را درمان کند.

سطح اسید اوریک را کاهش می دهد، مصرف منظم برگ ریحان با عسل (صبح) باعث تقویت کلیه ها و دفع سنگ کلیه می شود. همچنین به کنترل سطح اسید در کلیه ها کمک می کند.

بیشتر بخوانید:  فواید آدامس + مضرات آدامس

درمان سردرد برگ ریحان را با خمیر چوب صندل مخلوط کرده و برای رفع سردرد روی پیشانی بمالید.

کنترل دیابت ریحان به کنترل سطح قند خون کمک می کند. بنابراین هر روز صبح 4 یا 5 برگ ریحان بخورید.

باعث می شود سیگار را ترک کنید هر زمان که می خواهید سیگار بکشید، برگ ریحان را بجوید. خاصیت آنتی اکسیدانی این گیاه آسیب ریه را معکوس می کند.

از شر جوش ها خلاص شوید از برگ های ریحان و یک کاسه آرد نخودچی خمیر درست کنید و روی جوش ها بمالید. اجازه دهید این خمیر خشک شود و با آب گرم بشویید.

درمان خارش سر با استفاده از گل های ریحان، چریش و بامیه خمیر درست کنید و روی پوست سر بمالید. بعد از 15 دقیقه بشویید. روغن ریحان برای تقویت مو نیز مفید است.

مضرات:.

از آنجایی که ریحان حاوی استراگول است، مصرف طولانی مدت آن ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهدمصرف خوراکی روغن ریحان توصیه نمی شود زیرا حاوی مقدار زیادی استراگول است.

تکثیر گیاه ریحان در بهار با استفاده از بذر انجام می شود. بذرها معمولاً به سرعت جوانه می زنند. در مناطق سردسیر در فصل بهار از باغداران برای کاشت ریحان استفاده می شود. در این مناطق، زمانی که خطر یخبندان برطرف شد و گیاهان به اندازه کافی بزرگ شدند تا از حمل و نقل جان سالم به در ببرند، به قطعات بزرگ منتقل می شوند.

ریحان به سرما بسیار حساس است و در آب و هوای گرم و خشک بهترین رشد را دارد. ریحان برای رشد به آفتاب کامل نیاز دارد. برگ های کوچک و زرد رنگ در پایین ساقه نشان می دهد که گیاه تحت تنش است. این تنش می تواند ناشی از کمبود رطوبت یا حاصلخیزی خاک باشد. گیاهان ریحان پاسخ رشد خوبی به کودهای پتاسیم می دهند و عملکرد آنها افزایش می یابد.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …