کوه پدری یا پردیس کجاست؟

شگفتی های کوه پردیس, کوه پردیس در جم, عجایب کوه پردیس

کوه پردیس در استان بوشهر و در نزدیکی شهر جم واقع شده میباشد

عجایب کوه پردیس جم؛ افسانه یا واقعیت؟

کوه پدری یا کوه پردیس در استان بوشهر و در نزدیکی شهرستان جم واقع شده میباشد. درمورد این کوه قصه های عجیب زیادی وجود دارد. در این مقاله ما قصد داریم شما را با این مکان منحصر به شخص آشنا کرده و پرده از قصه های عجیبی که پشت آن میباشد برداریم.

کوه پردیس

کوه پردیس, کوه پردیس جم, کوه پردیس در شهرستان جم

تصویر های کوه پدری

کوه پَدری یا پردیس در ابتدای جاده جم به سیراف قرار دارد. در مورد این کوه شایعات و قصه های عجیب زیادی در مورد برخی از ویژگی های حیرت انگیز آن وجود دارد. اما آیا این ویژگی ها و قصه های عجیب در مورد این کوه تا چه حد واقعی میباشد و واقعیت دارند؟

در مورد وجه تسمیه این کوه باستانی در کتابی به نام از مروارید تا نفت جمله رضا طاهری این گونه شرح شده میباشد که این نام از 2 کلمه “پد” و “ری” تشکیل شده میباشد. این 2 بخش وقتی در کنار هم قرار می گیرند معنی محافظ شهر سلطنتی را می دهند.

این کوه از بها باستانی بهره‌مند بوده و مورد توجه بسیاری از باستان شناسان می باشد. در این کوه آثار باستانی زیادی کشف شده که گواهی بر برخی از ادعاها و قصه های عجیب در مورد گذشته این کوه میباشد.

تاریخچه کوه پردیس

آثار تاریخی کوه پدری, کوه پردیس, کوه پردیس جم

کوه پردیس تاریخچه ای غنی دارد

بر اساس تحقیقات باستان شناس و پژوهشگر ایرانی به نام خانم بدیعه دشتی که خود اهل جنوب ایران بوده و نام ایشان نیز برگرفته از نام دشتستان میباشد ادعاهای خیلی جالبی عنوان شده میباشد.

به عنوان مانند او ادعا می کند که ابتدا تمدن بشریت و پیدایش زمین در این منطقه که کوه پردیس در آن واقع میباشد شکل گرفته میباشد.

او همچنین می گوید تپه های اطراف این کوه متعلق به دوران جمشید میباشد و غاری که در نزدیکی این کوه قرار دارد نیز به عنوان اولین منزل دنیا محسوب می شود.

در یکی از نظریات معروف این باستان شناس این موضوع مطرح می شود که کوه پردیس همان جام جهان نمای جمشید میباشد. به این معنی ک در آن زمانه از این کوه و منطقه اطراف آن به عنوان یک آینه برای دیدن سپاه بدخواه استفاده می شده میباشد.

این ادعا را به طور حتمی نمی توان تأیید و یا رد کرد اما در مورد این نظریه استدلال هایی از جانب خانم دشتی مطرح کرد که ممکن میباشد دلیلی بر واقعیت آن باشد.

بیشتر بخوانید:  خانه فروغ الملک شیراز

او شرح می کند که اولا این منطقه دارای معادن گوناگون جیوه و شیشه میباشد و یکی از پوشش های گیاهی این منطقه نیز کتیرا می باشد که این مواد در ساختن آینه استفاده می شده میباشد.

از جهت دیگر در بالای این کوه در چند نقطه و از زوایای مختلف دیوار های سنگی صیقل داده شده ای وجود دارند که به نظر می رسد مردم قدیم جم به این دیوارها چرم آینه می گفته اند.

همین 2 موضوع می تواند چنین ادعایی مبنی بر جام جم بودن کوه پردیس را تقویت کند. اما در هر صورت تأیید و یا رد این ادعا نیز نیازمند مطالعات و تحقیقات بیشتری میباشد.

خاصیت مغناطیسی کوه پدری

شگفتی های کوه پردیس, کوه پردیس در جم, عجایب کوه پردیس

براساس برخی شایعات کوه پدری دارای خاصیت مغناطیسی میباشد

طبق شواهد گزارش شده میباشد که در گذشته هنگام پارک کردن خودرو در نزدیکی این کوه و با وجود خواب‌کردن ترمز دستی، خودرو به جای جنبش به سمت پایین جاده به طور حیرت آوری به سمت سربالایی یعنی به سمت کوه جنبش می کند. این اتفاق در چند سال پیش با آزمایشی توسط یک خودرو مستقر شد و گزارشی از آن نیز از تلویزیون پخش شد. به علاوه گزارشاتی مبنی بر تصادف خودرو ها به علت این جذب مغناطیسی پراکنده شد که همین شایعات سبب شد تا مردم در مورد خاصیت مغناطیسی این کوه به یقین برسند.

اما اگر بخواهیم علت چنین تصادفی را از دیدگاه علمی تشریح کنیم باید بگوییم که گاهی اوقات به علت نامعلوم بودن خط افق به دلیل وجود برخی موانع، چشم انسان گرفتار خطای دید شده و مخصوصا سرازیری هایی که دارای شیب خیلی ملایمی هستند را به صورت سربالایی اندیشه می کند. این حالت زمانی رخ می دهد که خط افق به عنوان یک مرجع به وضوح قابل دیدن نباشد.

با یک جستجوی آسان در اینترنت متوجه می شوید که این گونه موارد مشابه در جاهای دیگری نیز وجود دارند و انسان با دیدن آنها اندیشه می کند که اشیا به سمت بالا در جنبش هستند.

پس با این توضیحات مشخص شده که ادعای مبنی بر خاصیت مغناطیسی این کوه واقعیت ندارد.

آیا کوه پردیس نزدیک ترین خشکی به خورشید میباشد؟

عکس های کوه پردیس جم, عکس کوه پردیس, کوه پدری

ادعای نزدیک ترین خشکی بودن کوه پدری به خورشید رد شده میباشد

شایعه دیگری که در مورد این کوه پراکنده شده میباشد مدعی این امر میباشد که این کوه به علت مکان قرار گرفتنش در نزدیکی خط استوا و در عملکرد دور بودن آن از هسته زمین، نزدیک ترین خشکی به خورشید میباشد.

برای مستقر کردن این ادعا نیاز به دانش جغرافیایی کافی وجود دارد. اگر بخواهیم از دیدگاه علمی توضیح دهیم باید بگوییم که زمین به شکل یک الگوی بیضی شکل به دور خورشید می چرخد و در طول سال دوری های نقاط مختلف روی زمین با خورشید دگرگونی می کند. علاوه بر این کوهی در منطقه استوایی به نام چیمبورازو در اکوادور وجود دارد که ارتفاع آن خیلی بیشتر از کوه پردیس یعنی در حدود 6263 متر از سطح دریا میباشد و در عملکرد این کوه به عنوان دورترین نقطه از هسته زمین شناخته می شود.

بیشتر بخوانید:  غار پرآو معروف به غار قاتل

پس  این ادعا نیز در مورد کوه پردیس رد می شود.

خاصیت شفابخشی کوه پردیس

شایعات و ادعاهای دیگری در مورد خاصیت شفا بخشی این کوه و گیاهان روییده در اطراف آن وجود دارند. عده ای بر  این باورند که این کوه بیماری هایی مشابه ایدز و سرطان را درمان می کند.

اما چرا چنین باور هایی در مورد این کوه وجود دارد؟ این ادعا احتمالا به دلیل باور مردم مبنی بر نزدیک بودن این کوه به خورشید باشد. در این حالت امکان رشد و گسترش ویروس های بیماری زا مشابه ویروس ایدز وجود ندارد.

حتی در این مورد برای اثبات این امر گفته شده  میباشد پزشکان متخصص بریتانیایی در یک مؤسسه در شهر لندن با انتشار مقاله ای در مورد خاصیت خلاف ایدز بودن این کوه منتشر کرده اند و از سازمان ملل درخواست کرده اند تا نام این کوه را به کوه خلاف اچ آی او دگرگونی دهند.

دکتر تیم هوپکینس رئیس مؤسسه ای که ذکر شد و دارنده مدرک فوق تخصص ایمونولوژی و ویروس شناسی می باشد با تأیید خاصیت درمانی این کوه به افراد گرفتار به این گونه بیماری ها توصیه کرده میباشد به کوهنوردی و اسکن در این منطقه بپردازند. و می گوید به دلیل خاصیت درمانی این کوه باید در این منطقه شهرک های درمانی برای مبتلایان به ایدز ساخته شود.

در سایت های پارسی در مورد این ادعا مطالب زیادی وجود دارد که آن را تأیید می کند. اما جالب میباشد بدانید اگر برای اطلاع یافتن از واقعیت و یا عدم واقعیت این ادعا در سایت های خارجی جستجو کنید خواهید دید که در هیچ سایت خارجی چنین خبری را نمی توانید بیابید و گویا چنین متخصصی با این مشخصه‌ها اصلا وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد چنین لقبی برای این کوه در هیچ سایت بین المللی وجود ندارد.

محصولات کشاورزی منطقه کوه پردیس

منطقه اطراف کوه پردیس دارای پوشش گیاهی منحصر به فردی میباشد که یکی از این پوشش های گیاهی خاص آن منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری میباشد که دارای خواص دارویی بسیاری میباشد.

بیشتر بخوانید:  با کوه نمک قم بیشتر آشنا شوید

عسل

شگفتی های کوه پردیس, کوه پردیس در جم, عجایب کوه پردیس

عسل منطقه ی کوه پدری خاصیت های درمانی بسیاری دارد

عسل حاصل  از پوشش گیاهی این منطقه نیز مشابه سایر عسل های بدست آمده از گیاهان مختلف دارای خواص درمانی می باشد و از شهرت زیادی در بین گردشگران بهره‌مند میباشد. از خواص درمانی عسل این منطقه به درمان میگرن و خاصیت مسکنی آن اشاره شده میباشد.

اما گذشته از اینکه عسل هر منطقه ای به علت پوشش گیاهی مخصوص آن منطقه دارای خاصیت درمانی می باشد، شایعات در این موضوع نیز بازي کردن نقش زیادی داشته میباشد. به طوری که ادعا می شود عسل تولید شده در این منطقه برای تولید برخی داروها و مسکن ها استفاده می شود اما با انجام آزمایشاتی مشخص شد که در ترکیب این داروها و مسکن ها هیچ ردی از عسل این منطقه وجود نداشته میباشد.

خرما

کوه پدری, آثار تاریخی کوه پدری, کوه پردیس

خرمای منطقه ی کوه پدری به خرمای خصه معروف میباشد

منطقه اطراف کوه پردیس دارای خرمای ویژه ای میباشد که به خرمای خصه معروف میباشد و دارای شیره بسیاری میباشد به طوری که با ریختن مقداری خرما داخل یک کاسه، آن کاسه بعد از دقایقی پر از شیره می شود.

اندازه این خرما خیلی کوچک بوده و در اندازه گیلاس می باشد. دارای طعم خیلی لذیذ و متفاوتی میباشد. از این خرما به دلیل دارا بودن خواص درمانی در تولید قند های رژیمی مخصوص افراد دیابتی استفاده می شود و این محصولات صادر می شود.

زیتون

کوه پردیس, کوه پردیس جم, کوه پردیس در شهرستان جم

وجود زیتون با وجود گرمای هوای منطقه ی کوه پردیس دور از انتظار میباشد

از نکات خیلی جالب در مورد محصولات کشاورزی این منطقه وجود درختان زیتون میباشد که با وجود آب و هوای ویژه این منطقه نسبتا دور از انتظار میباشد.

آب معدنی طبیعی

وجود معدن بزرگی از آب های خنک و سالم در لایه های زیرین این کوه یکی دیگر از موارد عجیب در مورد این منطقه با چنین آب و هوایی میباشد.

کوه پردیس یک کوه باستانی می باشد و در نزد مردم این منطقه خیلی مقدس و باشخصیت شمرده می شود. بر اساس شواهد و مدارک یافته شده در آتشکده این منطقه اندیشه می شود که این مکان یکی از اولین مکان هایی بوده که در آن نفت سوزانده شده میباشد

منبع: خوی وب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی کاخ بیلربیی

کاخ بیلربیی به عنوان مکان اقامتگاه برای سران دولتی در ترکیه بنا شد قصر بیلربیی …