خاصیت های زعفران

خواص زعفران و استفاده از این ادویه معطر و ارزشمند.

همه ما کم و بیش در مورد خواص زعفران شنیده ایم. ادویه زعفران که در زبان فارسی در اصل «زرپران» نامیده می شود، کلاله خشک شده گیاه زعفران و از تیره زعفران است. برای تولید زعفران باید کلاله گیاه را به دقت با دست چید. سپس این قسمت از گیاه گرم می شود تا عطر خود را آزاد کند. این یک فرآیند بسیار دقیق و ظریف است که زعفران را به گران ترین ادویه و ادویه دنیا تبدیل می کند. امروزه کشت زعفران عمدتاً در ایران، یونان، مراکش، اسپانیا، کشمیر و ایتالیا انجام می شود. ایران از نظر کیفیت و کمیت بیشترین سهم را در تولید زعفران دارد. از سوی دیگر اسپانیا بزرگترین واردکننده زعفران در جهان است. با ما همراه باشید تا با خواص زعفران و کاربردهای زعفران آشنا شوید.

خواص زعفران.

خواص گل زعفران از نظر دارویی و سایر جنبه ها آن را به یک ادویه پرمصرف در کشور ما و سراسر جهان تبدیل کرده است.تحقیقات پزشکی نشان می دهد که بهبود رابطه جنسی، افزایش تعریق، کاهش تورم و طول عمر بیشتر از مهمترین ویژگی های زعفران است.در ادامه در مورد دیگر خواص زعفران که بسیار مهم هستند صحبت خواهیم کرد.

فواید زعفران, خاصیت زعفران

ایران از نظر کیفیت و کمیت بیشترین سهم را در تولید زعفران دارد.

پیشگیری از سرطان.

زعفران حاوی رنگدانه نارنجی نامحلول در آب به نام کروسین است. کروسین نوعی کاروتنوئید است که در آب بسیار محلول است و دلیل اصلی رنگ طلایی زیبای زعفران است. طبق تحقیقات، کروسین باعث ایجاد «مخزن سلولی» (Apoptosis) در تعدادی از سلول های سرطانی انسان می شود. سرطان خون، سرطان تخمدان، سرطان کولورکتال و سارکوم بافت نرم از جمله آنها هستند.

بیشتر بخوانید:  خواص و روش مصرف سیب زمینی بنفش

محققان مکزیکی در طول مطالعه خود بر روی استخراج زعفران دریافتند که زعفران و مواد فعال آن توانایی مهار سلول های بدخیم انسان را دارند. از طرفی تشکیل سلول های طبیعی و تحریک لنفوسیت ها از دیگر ویژگی های زعفران است.

بهبود یادگیری و حافظه.

تحقیقات همچنین نشان داده است که عصاره زعفران، به ویژه کروسین موجود در آن، به کاهش مشکلات ناشی از افزایش سن کمک می کند.در ژاپن زعفران را به صورت کپسول خوراکی می سازند و برای درمان بیماری پارکینسون، از دست دادن حافظه و التهاب چشم استفاده می شود.

خواص زعفران,آشنایی با خواص زعفران

کروسین موجود در زعفران به کاهش مشکل پیری کمک می کند.

بلوغ تاخیری

از دیگر خواص زعفران، اثر محرک در دخترانی است که دچار بلوغ دیررس می شوند. مخلوط کردن زعفران خرد شده با یک قاشق شیر به تحریک هورمون ها کمک می کند.

افزایش قدرت جنسی.

تقویت قوای جنسی یکی دیگر از خواص زعفران است که شاید از آن بی اطلاع باشید. به جای استفاده از داروها و مواد شیمیایی، بهتر است قبل از خواب کمی زعفران را در یک لیوان شیر امتحان کنید.

نکته هایی برای استفاده از زعفران, خواص و مضرات زعفران

تقویت قوای جنسی یکی دیگر از خواص زعفران است.

ناحیه طاس.

با مخلوط کردن زعفران، شیرین بیان و شیر و استفاده از آن به طور کلی یکی از خواص زعفران را احساس خواهید کرد. برای افرادی که دچار طاسی جزئی هستند، استفاده از این ترکیب می تواند به رشد مو در طول دوره درمان کمک کند.

دوست هوای سرد

از زعفران می توان برای کاهش عوارض سرماخوردگی و همچنین کاهش تب استفاده کردزعفران را با شیر مخلوط کنید. آن را روی پیشانی خود قرار دهید. متوجه خواهید شد که برای کاهش تب بسیار مفید است.

کاربردهای متفاوت زعفران,مهمترین خواص زعفران

از زعفران می توان برای کاهش عوارض سرماخوردگی و همچنین کاهش تب استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:  پکتین چیست؟ + خواص آن

غذای اضافی را جایگزین کنید.

برخی از افراد به مواد افزودنی و رنگ های غذایی حساسیت دارند. با جایگزینی آنها می توان علاوه بر فواید خواص زعفران، افزودنی های مصنوعی را نیز به حداقل رساند. به عنوان مثال زعفران را می توان به عنوان جایگزینی برای تارترازین استفاده کرد که در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد.

استفاده از زعفران

حال که با خواص زعفران آشنا شدید، بهتر است در مورد استفاده از این ادویه خوش طعم و معطر به خصوص در هوای سرد که در راه است بیشتر بدانید. البته آنچه در اینجا مطرح می شود فراتر از مصارف رایج زعفران مانند استفاده از برنج زرد و زعفران است.

گوشت ماهی را در زعفران، سیر، آویشن و سرکه بریزید و از نتیجه آن شگفت زده شوید.

برای اینکه به شیرینی ها، کیک ها و شیرینی ها رنگ عالی و طعم بی نظیری بدهید، کمی زعفران امتحان کنید.

ترکیب زعفران، میخک، دارچین و کمی جوز هندی را برای خوش طعم کردن پیلو استانبول امتحان کنید.

افزودن کمی هل و زعفران به یک فنجان قهوه آرامش بخش و سلامت قلب است.

زعفران و دارچین را به یک لیوان شیر کامل (یا یک لیوان ماست و عسل) اضافه کنید تا یک نسخه ساده از ماست هندی لذیذ به نام لاسی.

خواص زعفران آن را به یک ادویه سالم تبدیل می کند. با این حال، گاهی اوقات بهتر است از آن اجتناب کنید. در دوران بارداری بهتر است از این ادویه استفاده نکنید. همچنین، مصرف بیش از حد این ماده (بیش از 1 یا 2 قاشق چایخوری) می تواند شما را سمی کند. اما مسمومیت با زعفران بسیار نادر است.

خاصیت زعفران, خاصیت داروئی زعفران

افزودن کمی هل و زعفران به یک فنجان قهوه آرامش بخش و سلامت قلب است.منبع: خوی وب

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه سرکه برنج و خواص آن

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …