چرا رنگین کمان به شکل منحنی و نیم دایره هست

رنگین کمان, رنگهای رنگین کمان, رنگین کمان چیست

رنگین کمان برای به وجود آمدن، به هم نشینی باران و خورشید نیاز دارد

راز هلالی بودن رنگین کمان + نحوه ساخت رنگین کمان

حقیقتا باید خدمتتان عرض کنیم که رنگین کمان نیم دایره نیست و 1 دایره ی کامل می باشد و چیزی که سبب می شود تا ما رنگین کمان را نیم دایره ببینیم، خط افق می باشد. خطی که مشابه 1 قطر افقی، دایره ی رنگین کمان را به 2 نصف قابل رویت و غیر قابل رویت تبدیل می نماید.

دلیل پیدایش رنگین کمان چیست؟

احتمالا بهتر می باشد برای درک آسوده و بهتر این سوال که چرا رنگین کمان نیم دایره می باشد، ابتدا با هم بخوانیم که اصلا رنگین کمان چگونه به وجود می آید و چه چیزی موجبات پیدایش این پدیده ی طبیعی زیبا را فراهم می کند. سپس با استناد به همین موضوع می توانیم پاسخ دهیم که چرا رنگین کمان نیم دایره می باشد؟

رنگین کمان در روزهایی سر و کله اش پیدا می شود که ابتدا هوا بارانی باشد و سپس بلافاصله، آفتابی شود. چون هنوز قطرات باران در هوا معلق هستند، ذرات نوری را که بر تاثیر بالا آمدن خورشید و آفتابی شدن هوا، با این قطرات برخورد می کنند را تجزیه می کنند و 1 شکست نوری بینهایت بزرگ رخ می دهد.

این شکست نوری سبب می شود که بر تاثیر تجزیه ی نور سفید خورشید، شما بتوانید،  طیف وسیعی از رنگ های تشکیل دهنده ی آن را ببینید. پس ما متوجه شدیم که رنگین کمان برای اینکه بتواند به وجود بیاید، به هم نشینی باران و خورشید نیاز دارد. اندازه رنگ هایی که شما می توانید بر تاثیر پدیده ی شسکت نور در رنگین کمان مشاهده کنید، 7 رنگ می باشد.

در حقیقت این 7 رنگ به شکل 1 دایره ی کامل و تر و پاک نمایان می شوند اما چون ما روی زمین هستیم و خط افق در مسیر نگاه ما وجود دارد، ما تنها نصفی از این دایره ی رنگین کمانی را می بینیم. اما اکنون برویم و با هم ببینیم که چرا اصلا رنگین کمان، دایره ای می باشد؟

چرا رنگین کمان نیم دایره می باشد؟

اکنون که متوجه شدیم که رنگین کمان بر تاثیر تجزیه ی نور و به واسطه ی قطرات آب پدید می آید، آسوده تر می توانیم درک کنیم که چرا رنگین کمان نیم دایره و یا دایره ی کامل می باشد؟

اکنون ما میخواهیم 2 موضوع بینهایت آسان را دلیل کمانی بودن رنگین کمان معرفی کنیم که یکی از این دلیل‌ها، شسکت نور می باشد و دلیل دیگری بازتاب نور؛ درباره ی شکست نور که ابتدای محتوا به طور کامل شرح دادیم اما بازتاب نور، 1 موضوع کاملا مفصل می باشد که باید به آن ها بپردازیم.

قطرات آب عموما در 1 زاویه ی تغییرناپذیر از زاویه ی خروجشان قرار میگیرند و این زاویه حدودا به اندازه ی  40 تا 42 درجه می باشد. همین موضوع درجه ی قطرات آب با ما سبب می شود که رنگین کمان حالتی دایره ای شکل داشته باشد و ما تنها رنگ ها و شسکت نورهایی در رنگین کمان را می بینیم که در مسیر دید ما قرار دارند.

به طور کلی، رنگ هایی که شما می توانید در 1 رنگین کمان دایره ای شکل مشاهده نمایید حاوی مواردی همچون قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، نیلی می شوند. خودتان می دانید که نور 1 موج می باشد که امواج نوری نیز با دوری های معینی تکان می کنند و پیدا می شوند.

به این فواصل طول موج گفته می شود، نکته ی جالب درباره ی طول موج نور در رنگین کمان این می باشد که هر چقدر طول موج 1 نور کمتر باشد، دگرگونی جهتی که بر تاثیر تجزیه ی نور برای آن رنگ اتفاق می افتد، بیشتر می باشد. مثلا در مسئله ی پیدایش رنگین کمان، بیشترین شکست برای نور بنفش می باشد چون طول موج کوتاه تری دارد.

خودتان رنگین کمان درست کنید

برای اینکه خودتان بتوانید 1 رنگین کمان درست کنید، کافیست که پدیده ی شکست نور و تجزیه ی نور را بازسازی کنید. یکی از آسوده ترین کارها برای به وجود آوردن رنگین کمان این می باشد که در 1 روز آفتابی، پشت به نور مستقیم خورشید بایستید و با باز کردن آب شلنگ و پخش کردن قطرات آب درون آن به داخل هوا، شاهد پیدایش 1 رنگین کمان باشید. در واقع همین قطرات آب آسان ای که از شلنگ آب حیاط شما بیرون می آیند، می توانند همانند منشوری برای تجزیه ی نور عمل کنند.

البته تجزیه ی نور و تشکیل رنگین کمان در محیط سربسته نیز امکان پذیر می باشد. کافیست شما 1 کاسه آب را مقابل 1 دیوار قرار دهید و با قرار دادن 1 آینه در کاسه آب با زوایه ی متناسب با 1 منبع نوری درست، شما می توانید رنگین کمانی که ناشی از پدیده ی شکست نور می باشد را بر روی دیوار مشاهده نمایید.

البته ممکن می باشد که این رنگین کمان مشابه آن پدیده ای که در فضای آزاد حیاط تان مشاهده کرده اید، کمانی و مرتب نباشد. یادتان نرود که برای دیدن رنگین کمان در فضای باز، هر چقدر که مکان قرار گرفتن شما بیشتر در سایه باشد، دید شما برای دیدن رنگین کمان، واضح تر خواهد بود.

رنگهای رنگین کمان, رنگین کمان چیست, تصاویر رنگین کمان

رنگین کمان تنها از دور زیباست و شما نمی توانید آن را لمس کنید

سخن آخر و جمع بندی 

با توجه به موارد ذکر شده، قطعا متوجه شده اید که رنگین کمان 1 شکست نور و 1 تجزیه ی نور می باشد که به دلیل زوایه ی قطرات آب با ما، به صورت دایره مشاهده می شود. البته ما تنها بخشی از این دایره را میبینیم و برای اینکه بتوانیم رنگین کمان را به صورت کامل و دایره ای شکل مشاهده کنیم، نیاز می باشد که از بالا و ارتفاع زیاد به آن نگاه کنیم.

بیشتر بخوانید:  خاک‌هایی که مجرمان را شناسایی می‌کند

در واقع این ارتفاع باید به گونه ای باشد که خورشید هم پشت سر ما قرار بگیرد. چرا که هر چقدر حضور خورشید پررنگ تر و زورمند تر باشد، پدیده ی رنگین کمان، خیلی سخت تر قابل رویت خواهد بود. مثلا بهترین جا برای دیدن 1 رنگین کمان در زیباترین و کامل ترین حالت ممکن، بالای 1 آبشار و یا داخل 1 هواپیما در آسمان هاست.

در نهایت یادتان باشد که رنگین کمان تنها از دور زیباست و شما نمی توانید آن را لمس کنید، در واقع گمان نکنید که با نزدیک شدن به این پدیده، ماهیت آن برایتان ملموس تر خواهد بود. از آنجایی که رنگین کمان 1 نور می باشد، ابتدا و انتهایی برای آن توصیف نشده و شما نمی توانید مکان و یا بعدی از مکان را به مکان پیدایش رنگین کمان اختصاص دهید.

مطلب پیشنهادی

انرژی خورشیدی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انرژی خورشیدی یکی از پاک ترین و تجدیدپذیرترین منابع انرژی در جهان است. همه چیز …